Tjena!
Jag har ett sparkonto på avanza och lagt märke till att man inte kan swisha eller överföra in direkt till det kontot, utan man behöver gå via sina andra konton.
Men då har jag fått för mig att om jag överför via ISK eller KF så kommer min skatt på dem kontona att bli större, men detta händer inte om jag överför in via AF kontot.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag får ingen skatteförlust när jag går via AF till sparkontot på samma sätt som jag får på ISK och KF, eller har jag fel?
Har tänkt på samma sak, väljer att överföra till mitt aktie och fondkonton och sen därifrån till spar ![]()
Jag kan göra en banköverföring direkt till sparkontot från min bank med sparkontots clearingnr och kontonr. Är det en sådan överföring du vill göra?
Du har rätt i att en mellanlandning med likvider på AF inte påverkar din skatt. Jag har dock inga problem med att göra överföringar från konto på annan bank direkt till bankkonto på Avanza.
Skillnad på Sparkonto och Sparkonto+. Vanligt Sparkonto ska inte vara något problem.
Har testat det, men ville helst kunna gört med typ swish då överföringar kan ta längre tid eller inte kan göras under helg osv.
Fast blir de verkligen en riktig överföring direkt när du mellanlandar sådär? Skulle gissa att de mer är en intern bokföring hos avanza som visar saldot direkt, innan pengarna faktiskt försts över?
Sparkonto+ är ju konto hos en partner till avanza
Fast överföringar till Sparkonto+ kan väl inte heller göras under helger? Eller har de ändrat något där?
Jag har löst det genom att ha Avanzas egna sparkonto för att kunna swisha in pengar och göra överföringar mellan konton smidigare.
Jag har inga problem alls att överföra från mitt bankkonto i annan bank direkt till mitt sparkonto+. De har ju clearing och kontonummer som vilket konto som helst. Dessutom kan jag Swisha direkt dit också om jag skulle önska.
Jag har 2 sparkonto+ hos olika partners till Avanza. Kan inte flytta pengar direkt mellan dessa konton. Antar att mellanlanda på KF är bättre än ISK, men någon får gärna bekräfta detta.
Helt rätt. Mellanlanda aldrig i ISK.Alla insättningar beskattas.