Ursäkta min okunskap. Jag har idag Nordea bank. Jag öppnade tidigare ett konto på SBAB och vill nu öppna sparkonto(fasträntekonto) på SVEA. Jag minns inte hur banköverföringen till SBAB gick till min jag tror jag förde över allt i ett svep och det kom över direkt. Alltså en direktöverföring(?)
Jag ringde Svea som säger att det inte fungerar så hos dem utan man får till dem göra en pg-/bankgiroinbetalning som tar ett par dagar(?).
Spelar detta någon som helst roll för mig?
Fråga 2, finns det några andra saker att se upp med? Jag frågade om överföringslimit/spärr/tak, o det finns ingen sådan hos Svea, men att min egna bank kan ha gränser.
Enkelt svarat, nej. Det finns för- och nackdelar med de tre vanligaste sätten att föra över pengar till ett sparkonto (överföring till kontonummer, betalning till BG/PG, eller Swish) men i slutänden är det den mottagande aktören som bestämmer hur du behöver göra.
För mig har det funkat bra att föra över till Svea från Swedbank, Svea använder bankgiro/ocr-nummer och på såna betalningar finns det inget maxbelopp hos Swedbank vilket underlättat.