Överföring "lön" till mitt konto | Hur kan jag se vem den kommer ifrån?

Min mamma har fått en löneinsättning som hon inte vet var den kommer ifrån. På kontot står det bara lön. Finns det något sätt att ta reda på detta?

Kontakta banken :+1:

8 gillningar

Kolla preskriberingstiden på pengar som sätts över slumpmässigt och kan tas tillbaka och ligg lågt tills tiden är ute. Eller ring banken, välj själv, efter moralisk kompass.

Jag hade nog ringt banken, för mycket ångest annars.

2 gillningar

Hon får väl kontakta banken. Jag tycker att det borde vara standard att det står var pengarna kommer ifrån.

Kan det vara gammal lön från ifjol som betalats ut? Tänker semesterersättning, ob timmar eller annat?

Gissar att hennes inkomst kommer mer specificerad än just ”lön” i normala fall.

Det vore kul att veta hur ni har det, men för mig står det bara LÖN när jag får min lön på bankkontot. Eventuell information för jag från andra håll, Kivra till exempel.

1 gillning

Står bara Lön för mig med, inte företag eller något annat, tror det är standard.

Ersättningar via Swedbanks utbetalningssystem brukar synas som Lön på mitt utdrag.

Jag fick en sådan här utbetalning för några år sedan. Efter två veckor eller så kom ett brev från Swedbank. En av deras kunder hade av tryckt in fel kontonummer.

När jag fick lön förut så stod det alltid företagets namn som rubrik på lönen. På alla olika arbetsplatser, haft 5-6 genom åren. (Jobbar inte längre.)

Från min förra arbetsgivare stod det bara ”LÖN” och inget om avsändaren. När jag nu kör eget och betalar ut till mig själv via Bokio/Svea står det också bara ”LÖN” utan någon annan information. Samma både när jag som privatperson hade Nordea och nu Skandia.

Verkar vara standardförfarande eftersom jag vet att min förra arbetsgivare varken körde Bokio eller Svea Bank. Det känns som detta styrs av den bank du har som privatperson.

Arbetsgivaren kan ju välja att skriva vad som helst i meddelandet. Till exempel “köp knark”…

Finns ingen standard.

Jo, på filöverföring till BGC (systemet för dataclearing) används en särskild överföringskod för lönefil, därav att ordet LÖN dyker upp. På vanliga insättningar kan man lägga in fritext dock begränsad fältlängd. Detta system känns mycket förlegat jämfört med SEPA som används inom euro samarbetet. Där framgår alltid avsändare inkl adress. Tyvärr är det bara banken som kan få fram avsändaren med vårt system.

3 gillningar

En arbetsgivare är skyldig att lämna uppgifter om lönen senaste den 12e månaden efter lönen blir utbetald. Så om utbetalningen är till rätt personen så kan du se vilken arbetsgivare som rapporterat in uppgifter för dig hos Skatteverket. Så logga in på Skatteverket, Välj Skatter och deklarationer, sen Lön, pension och sjukpenning med mera. Där kan du se vad arbetsgivare rapporterat in, men med viss fördröjning.

2 gillningar