Kan man räkna ut hur mycket man har haft hittills i livsinkomst på skattepliktig lön med hjälp av summan som finns i “allmän pension” på minpension.se ?
Hur i så fall?
Nja. Inte om du tjänat över brytpunkten iaf.
Men om du haft tjänstepension under hela sin karriär ska det gå att finna vad som legat till grund för inbetalningarna. T ex kan jag se på Collectum vad mina arbetsgivare rapporterat in för lön.
Å andra sidan har jag örnkoll på detta själv eftersom jag trackat min löneutveckling, nedbrutet med detaljer som bonus, förmåner och föräldraledigheter sen jag började jobba för ca 20 år sen. ![]()
Ingen risk på det här stället ![]()
Har bara haft tjänstepension drygt halva arbetslivet. Så det är ingen väg framåt det heller. Summan på minpension är inklusive avkastning tror jag så den går inte att använda för att räkna baklänges.
Borde man inte kunna begära ut sina deklarationer från skatteverket?
Bara att gå in på internetbanken och söka på LÖN ? …
Det finns ett ganska digert arkiv via både skatteverket och ens pensionsbolag (åtminstone mitt).
18 månaders arkiv bakåt, inte sedan 1988.
Så nyfiken är jag inte att jag orkar lägga så mycket tid på det. Har de senaste 20 årens lönebesked, men ingen lust att summera. Dessutom fattas de föregående 12 åren plus en del småjobb där emellan.
Case closed!
det tror jag är olagligt. men ok bra du löste problem. jag kan gå tillbaka 10 år, och sedan start om jag vill, men det kostar tror jag.
har haft internet bank sedan runt 2000
all bonus är inte pensionsgrundande, dvs rapporteras inte in till collectum
Jag ser inte att jag påstått det heller. Men min arbetsgivare är iofs gentil nog att betala pensionsavsättningar även på bonus. Hursomhelst har jag för egen del trackat det i detalj. Och även om jag inte hade det vore det inte supersvåra att dra mig till minnes ungefär vilken lön jag lyft under åren.
Jag har varenda lönesedel kvar. Och jag lovar att denna ordning har kommit till sin nytta i pensionssammanhang.
Jag förvånas över att det verkar vara så ovanligt.
I mitt nuvarande avtal är ALL bonus pensionsgrundande.
Jag gick in på Skatteverket och hittade deklarationer bak till inkomstår 2017. Jag är dock en gammal man och har lämnat deklarationer mycket längre än så.
Jag ska nog testa att efterfråga deklarationer längre tillbaka i tiden. Vi får se vad myndigheten säger.