Och ha koll på att ni tar ut rätt löner så ni kan maxa K10 genom lönebaserat utrymme.
Du är inte direkt ensam. De flesta startar med en TJP och bränner därefter möjligheterna för IPS i all framtid. Ytterst få känner till eller ens får höra fördelarna med IPS. Även här på forumet är vi underligt nog väldigt få som nyttjar det här.
För egen del var det först efter @_erik’s inlägg Varför inte spara i IPS när man driver eget AB? som jag fick upp ögonen för det här trots att jag trodde att jag redan hade vänt på varenda sten när det kommer till sparformer för egenföretagare.
Är då även en annan skillnad mellan IPS och TJP tillvalen sjukförsäkrings och premiebefrielse som inte finns för IPS?
Går det inte att “återaktivera” IPS genom att ta bort TJP-premien, pausa avtalet och eventuellt styrka med styrelsebeslut om VD utan tjänstepension, så kan man byta till IPS så länge du inte haft någon TJP-inbetalning det året? Eller vad annars är det som gör att man inte kan gå tillbaka?
Ja, det är något man behöver väga in. Nu är dessa tillvalen inte aktuella för min situation så jag har inte grävt i hur kompletterande försäkringar skulle se ut.
Nej. Kravet är att man måste helt sakna pensionsrätt i anställning. Skatteverket definierar det så här:
En person anses helt sakna pensionsrätt i anställning om personen under beskattningsåret endast har anställningar där det inte finns eller har funnits någon rätt till tjänstepension, vare sig under beskattningsåret eller tidigare.
Man kanske kan skriva ett avtal med ens bolag om att intjänad tjänstepension ska återbetalas (med skälig ränta)? I mitt fall är det enbart ett par hundra tusen som jag skulle betala till mitt bolag och det skulle jag snabbt tjäna in på ökat utdelningsutrymme.