Läste den här och funderade på hur vanligt det är att övervaka hemmaarbetande tjänstemän via datorn i Sverige? Någon med insyn?
Personligen har jag inga problem med att bli övervakad på arbetsgivarens dator. Det är fullt rimligt. Sedan så får man hoppas att i princip alla arbetsgivare loggar det mesta som sker på deras servrar och vem som gjort det, då det kan leda till extrema problem annars.
Jag tycker dock att det som är intressant är vad man åstadkommer. Det borde vara mest intressant för arbetsgivaren.
Knepigt med en betalartikel…
Vad menar han att AG övervakar i hemmet som inte sker på kontoret? Spontant tänker jag att allt jag gör via min arbetsdator loggas på ett eller annat sätt. Det borde inte vara annorlunda bara för att jag arbetar hemifrån?
Artikeln var ganska dålig men min fundering var hur mycket bossware som t.ex. WorkSmart, TimeDoctor och TimeCamp används idag på företag i sverige. Jag gissar att det finns en del forummedlemmar med insyn i detta. Det verkar handla om att mäta musrörelse, tangenttryck, kolla webbkameran mm.
Läste nånstans att man ska be sin arbetsgivare om gällande IT policy. Där borde man kunna läsa om vad som ev övervakas, vad man får/inte får göra med hårdvaran etc. om jag minns rätt.
Rent tekniskt kan de se varje samtal och varenda sida du är inne på, läsa all kommunikation på teams etc. men gör inte det så längre det inte är frågan om/finns misstankar om allvarligare brott. Finns säkert nån IT kunnig som kan ge lite bättre svar.
Det beror väl lite på hur övervakningen går till och när den nyttjas.
Jag hade inte velat ha en chef som står och flåsar mig i nacken varje dag, varken i verkligheten eller digitalt (glor på skärmen), då hade jag sagt upp mig snabbt.
Kan inte läsa artikeln, men jag tänker att det inte handlar om säkerhetsövervakning - vilka sidor man är inne på, vad man installerar på datorn, även mail och chat-konversationer etc. Detta är fullt rimligt så länge man använder arbetsgivarens dator.
Utan det som blir problematiskt är när arbetsgivaren börjar med produktivitetsövervakning, för att de inte litar på att deras anställda jobbar när de sitter hemma. Saker som musaktivitet, närvaro framför datorn (via webbkameran), hur mycket tid man spenderar i olika program, osv. Hörde bl.a. historier under pandemin där chefer tvingande sina anställda att sitta permanent i online-möten med kameran på så att de kunde se att det var vid datorn.