PA 16 - Avdelning 1 eller Avdelning 2?

Jag får jobb inom staten, är 57 år, född 1965. Avdelning 2 sägs vara bäst i och med den förmånsbestämd ålderspensionen. Men den förmånsbestämda ålderspensionen kommer till sin rätt först efter 30 års anställning i staten. Jag har endast varit anställd 6 år och 1 månad i staten. Blir avdelning 1 bättre för mig då? Jag kommer få 47 000 i lön.

Det är nog (tyvärr) inte valbart. Din anställning följer PA16 avdelning 2.

Tack för svar. Jag läser på SPV att de som tillhör Avdelning 2 kan göra en överenskommelse om att i stället tillhöra Avdelning 1.

Åh, va bra! Det får vi tyvärr inte göra på vår arbetsplats.

Det går att byta avdelning, men det är upp till arbetsgivaren. Som sagt, i ditt läge tjänar du ju in till förmånsbestämd pension. Klart den hade varit mer fördelaktig om du jobbat 30 år i staten, men det betyder ju inte att den är verkningslös för kortare tid. Jag hade varit försiktig med att ge upp den förmånsbestämda delen.

Du får räkna på det helt “enkelt”, lusläsa avtalet och försöka förstå sambanden. Allt är ju inte glasklart vid en första koll kanske…

Finns en tidigare tråd med bra info:

2 gillningar

Och @LillaAnna tyvärr är det någon användare i den tråden som sedan lämnat forumet och tagit bort en del av sina inlägg … så det blir märkligt och svårt att följa diskussionen. Tyvärr.

@LillaAnna jag hade ringt SPV och diskuterat med dem. De är ju din Valcentral och det är deras jobb att hjälpa dig till det val som är rätt för dig.

Normalt sett förespråkar jag att ligga kvar i förmånsbestämda varianter eftersom de generellt sett var rätt bra men å andra sidan, som du säger, så ska man helst varit i dem i 30 år.

Valet beror också på om och hur man vill investera pengarna. Om man vill ta risk på börsen med fonder i en premiebaserad pension. Men det kanske man heller inte vill i vår ålder. Allt beror nog på ens sits .

Som jag förstår det så har man alltid rätt att återgå till sitt ursprungsavtal. 2an i ditt fall. Men att byta till 1an är som jag förstår det upp till arbetsgivaren, även om de flesta arbetsgivare nog inte har något emot att stoppa en övergång till 1an eftersom de måste hantera den ändå, eftersom den är den ”senaste”.

Ring SPV. Återkom gärna här om du därefter har fler funderingar :slight_smile:

1 gillning

Att byta tillbaka ska dock inte vara möjligt:

https://www.spv.se/privatperson/statlig-tjanstepension/handelser-i-livet/byta-avdelning-for-tjanstepensionen/

Så är det kanske. Inom ITP kan man dock tvinga sig tillbaka i 2an om man byter arbetsgivare.

Tack så mycket för alla svar! Så mycket kunniga människor. Jag vill arbeta så länge som möjligt och ta så stora risker “som möjligt” i valbara delar för att kompensera. Men jag läser att Avdelning 2 slutar betala in till tjänstepension vid 65 års ålder och Avdelning 1 slutar betala in vid 68 års ålder. Surt.

Ja, jag ringer nog SPV och försöker prata med någon expert där. Men ofta vill de inte ge personliga råd när man frågar tycker jag. Och jag är lite för okunnig för att veta exakt vad jag bör fråga om även om jag snappat upp en viss del. Klurigt det här!