På en 10-års period har börsen (?) aldrig gått back?

Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till fondsparande. Jag lyssnade på ett podd-avsnitt (minns dock ej vilket nu!) där jag har för mig att det nämns att börsen (?) historiskt sett under en tioårsperiod aldrig har gått back. Det är en trygghet jag lutat mig mot och lyft i diskussioner med vänner när det kommer till fondsparande. Har jag uppfattat det korrekt? Och hur ser ni på det som sker nu - är det något “utöver” det vanliga (ja absolut) som kan rucka på “10 års utvecklingen”. Och vidare sett till en tioårsperiod med start nu eller 2 år tidigare från nu, att ens fondsparande bör ha gått plus då?

(Hoppas att ni förstår min fråga). :slight_smile:
Och jag är medveten om att fondsparande är en risk och att man kan gå back.

Jag tror man refererade till Amerikanska Dow Jones-index här. Det tog 25 år för indexet att återhämta sig men 10 år om man räknar in utdelningarna. Det var dock en rätt så extrem krasch som ledde till depressionen. Förhoppningsvis slipper vi uppleva något sådant under vår livstid.

2 gillningar

Tack för svar! :slight_smile: Jaha ok. Nej det får vi hoppas att vi slipper. Men det kanske var det de pratade om, ska försöka hitta avsnittet igen - där jag hämtade informationen från.

Det finns gott om 10-årsperioder då börsen gått back. Här är en graf över amerikanska S&P500:s rullande 10-årsavkastning (inklusive utdelningar, exklusive inflation):

Vi ser att en investerare som gick all-in i slutet på 20-talet (före depressionen) eller slutet på 90-talet (före IT-bubblan och finanskrisen) fortfarande låg back 10 år senare. Tar man hänsyn till inflation, vilket egentligen är mer korrekt, gick man även back på 60-talet (före stagflationen på 70-talet).

Tittar man på mindre index såsom japanska Nikkei så har börsen fortfarande inte återhämtat sig från bostadsbubblan 1990, så där kan man säga att börsen inte gått plus på 30 år.

7 gillningar