Ingen negativ 10-årsperiod, men 2000-2010?

Hej!
Har hört att det inte finns en negativ 10-årsperiod (sedan 2:a världskriget?) men hur räknar man? Om man t ex köpte OMX30 eller NASDAQ i början av år 2000 så är man inte tillbaka på samma nivå förrän ca 14 (!) år senare…

Tänker jag fel? Isf sorry för dum fråga.
MVH
Robert

1 gillning

Vad för något har inte varit negativt under någon 10 års period?

T.ex. Ericssons aktie har inte återhämtat sig sen IT bubblan.

Enligt detta inlägg i Nordnets blogg har det inte funnits nån 10-års period som varit negativ på Stockholmsbörsen. Back to börs – Bredda aktiekunskaperna inför börshösten | Nordnet

Du nämnde OMX30. Det är ett extremt smalt index med bara 30 innehav. Mycket bättre att titta på hela Stockholmsbörsen.

Glöm tidigare inlägg.

Det man glömmer när man tittar på OMXS30 och OMXSPI är att man inte räknar med utdelningar! Men rent värderingsmässigt så gick Stockholmsbörsen mycket riktigt ner under 00-talet.

3 gillningar

Inte kollat men det kan ha varit så att det inte gick minus från 1/1 2000 till 31/12 2009.

Artikeln verkar också endast ha kollat på 7st 10 årsperioder.
Inte alla tioårsperioder dag för dag.

Frågan gällde väl börsen i sin helhet, inte enskilda aktier.

Det står faktiskt inte. Även om det förmodligen är det som åsyftas. Min motfråga var mer för att få TS att fundera på vad som hen har läst och var. Samt att inte anta något som inte är skrivet.

För att kunna gå vidare med en diskussion om vad som är det ursprungliga funderingen och dess svar.

Det står ju OMX 30. Självklart kan ju en enskild aktie gå hur som helst, tom gå i konkurs.

Det är självklart för dig och mig att en enskild aktie kan konka. Det är inte säkert att TS vet det.

Det står faktiskt bara att det är exempel inom det som frågas.

Man kan inte anta vad som helst när man inte vet något om den som frågar en fråga som egentligen är väldigt allmänt ställd.

Läs gärna frågan på nytt. Nu lämnar jag denna diskussion.

Din fråga är inte alls dum, tvärtom.

Efter börskraschen 1929 i USA tog det mer än 10 år, innan börsen återhämtade sig. Det är ju nästan 100 år sedan säger somliga. Ja men samma ekonomiska regler gäller då som nu. Ett och ett är fortfarande två.

Nu har vi haft en längre period med onaturligt låga räntor. En nästan skenande statsskuld i USA, och några mer eller mindre bankrutta länder inom eurosystemet.

Visst finns det en viss risk för en börskrasch. Själv tror jag inte att det går så långt, men det finns ändå en liten risk för detta.

2 gillningar

Men hur ser det ut efter inflation?