Hej!
Har hört att det inte finns en negativ 10-årsperiod (sedan 2:a världskriget?) men hur räknar man? Om man t ex köpte OMX30 eller NASDAQ i början av år 2000 så är man inte tillbaka på samma nivå förrän ca 14 (!) år senare…
Tänker jag fel? Isf sorry för dum fråga.
MVH
Robert
Det man glömmer när man tittar på OMXS30 och OMXSPI är att man inte räknar med utdelningar! Men rent värderingsmässigt så gick Stockholmsbörsen mycket riktigt ner under 00-talet.
Det står faktiskt inte. Även om det förmodligen är det som åsyftas. Min motfråga var mer för att få TS att fundera på vad som hen har läst och var. Samt att inte anta något som inte är skrivet.
För att kunna gå vidare med en diskussion om vad som är det ursprungliga funderingen och dess svar.
Efter börskraschen 1929 i USA tog det mer än 10 år, innan börsen återhämtade sig. Det är ju nästan 100 år sedan säger somliga. Ja men samma ekonomiska regler gäller då som nu. Ett och ett är fortfarande två.
Nu har vi haft en längre period med onaturligt låga räntor. En nästan skenande statsskuld i USA, och några mer eller mindre bankrutta länder inom eurosystemet.
Visst finns det en viss risk för en börskrasch. Själv tror jag inte att det går så långt, men det finns ändå en liten risk för detta.