Paket utlämnat till annan person

Hej!

Jag hade beställt varor från en onlinebutik A, som transporterades av transportfirma B till utlämningsställe C. C lämnade sedan ut mitt paket till en annan person (jag har ringt transportfirman B och dom har bekräftat detta. Dom kan se att en annan person - med annat personnummer - har fått hämta ut mitt paket).

Är detta något jag bör polisanmäla? Vad har jag för rättigheter här? Beroende på vad man har beställt vill man ju inte att någon annan ska få det paketet.

Nån här på forumet som har varit i liknande sits?

Om du är privatperson och har köpt från ett företag så gäller Konsumentköplagen som säger att säljaren står för risken tills att du har varan i din besittning. Du kontaktar säljaren som kan välja att skicka ett nytt paket eller att betala tillbaka dina pengar.

Du kan läsa mer hos Konsumentverket:

Vem som helst kan polisanmäla ett brott. I det här fallet är det säljaren eller transportören som bör polisanmäla eftersom det är de som är drabbade. Men många säljare vill att du som kund polisanmäler. Det kan du göra om du vill. Ett brott har ju uppenbarligen begåtts. Men du bör vara medveten om att polisen inte kommer göra någon större nytta för just dig. Det som kommer hjälpa dig är att du ställer krav på säljaren att lösa problemet.

8 gillningar