Absolut, om individen klarar det. Märker man att produktiviteten går ner vilket har varit fallet för vissa så får de inte fortsätta jobba hemifrån. Samma sak när jag märker att de har för långsamt internet (vilket leder till sämre produktivitet). Så det finns inga “rättigheter” för individen kring detta utan alla har sitt arbetssätt för att leverera så bra som möjligt. Jag är också på plats ca 90% av min tid så de vet hur de kan nå mig
Ok så de som inte kan nå önskad produktivitet med distansarbete, får helt enkelt tillsägelse av chefen att ”Nu jobbar du 100% på plats resten av ditt liv.”
Och dessa personer tänker att ”Ja men det verkar ju vara en schysst deal, här stannar jag nog till pensionen.”
Och personer ni intervjuar säger samma sak ”Det här verkar ju vara en modern arbetsgivare, här vill jag gärna jobba.”
Jag skulle säga att de anställda förstår situationen och att detta är för företagets OCH deras bästa. Ingen vill väl vara sämre på sitt job än man kan vara eller?
Och ang. anställning så skulle jag inte anställa någon med krav på hemarbete utan jag skulle helt enkelt förklara att det kommer säkert gå bra men det finns vissa kriterier som behöver fungera. Vi jobbar som en hel del andra med kreativa processer som ibland måste lösas på plats i grupp, ibland löses bäst på promenad (vilket är ok) men aldrig stillasittande vid dator. Därför behöver de som är sämre på detta vara mer på plats än övriga. Vi har några anställda som faktiskt har andra uppgifter som hade gått att lösa 100% på distans men konstogt nog vill dessa vara inne mest.
Jag upplever att det blivit en backlash. Att det nya normala är två dagar remote och tre dagar i veckan på plats. Ser ni andra några tecken på att det blivit mer restriktivt med distans senaste året?
Ok för precis innan skrev du ju att ni jobbar
”utifrån arbetsplatsens bästa, inte efter individens bästa”.
Nu vet jag ju inte vilken typ av företag du är på, det kan ju vara ett bussbolag och då är det väl svårt för chaufförerna att jobba hemifrån t.ex.
Men om det handlar om ”vanligt skrivbordsjobb” så är min spaning generellt: Företag som inte accepterar att de anställda till viss del vill jobba på distans, kommer finna att de får mindre och mindre rekryteringsbas. As simple as that. Svårt att ta in för vissa, särskilt mellanchefer.
Så kan det absolut vara. Det kan också vara så att de som har krav på arbetsgivaren att få jobba på distans utifrån sina villkor har svårt att få jobb i framtiden. Men det ger ju sig.
Jag har ingen dogmatisk hållning i frågan utan kan bara konstatera att det inte fungerar för alla och därför är jag för tillfället emot att det ska vara en rättighet, t ex inskrivet i kollektivavtal eller någon form av lag. Detta upplever jag att en del har svårt att ta till sig och då får de gärna jobba för en konkurrent
Det fina i kråksången är ju att det borde självreglera sig (marknaden styr). Företag kan tillåta distans, hybrid eller inte.
Om ett företag anser att det ej fungerar med distans, pga t.ex. minskad produktivtet, tekniska problem eller annat skäl - så har medarbetarna valet att söka sig till en annan arbetsgivare där det är tillåtet.
Finns dock några platser där det inte reglerar sig själv och det är i t ex kommuner. Risken finns att de erbjuder väldigt generösa distansvillkor (vilket är min uppfattning) och sen inte följer upp om det fungerar eller inte. Fungerar det kan det leda till att de får högpresterande personal som rör sig från det privata men i värsta fall får vi motsatsen.
Här har du väl identifierat det egentligen problemet som inte är att arbeta på distans utan att de flesta företag inte är redo för distansarbete. Vilket i många fall beror på att organisationen fungerde dåligt redan innan med oklarar roller och ansvarsmråden, bara att det inte blev lika tydligt när alla kunde sitta i möten hela dagarna och känna sig produktiva ändå efter 8 timmar på kontoret.
Pandemin hade, i detta avseende, mycket positivt med sig genom att påvisa att det fanns ett alternativ till 40 timmar på kontoret. Nackdelen var att det gick lite för snabbt för att mer trögrörliga organisationer skulle hänga med.
Om man jobbar med idioter blir det lätt som du beskriver ja. Jag har aldrig varit med om den typen av trassel du beskriver, i någon större omfattning. Men så jobbar jag i en organisation där sånt skulle sållas bort rätt omgående.
Sjävklart är man mer effektiv på plats men om någon frågar så är jag mest effektiv hemma. Det kommer jag envist hävda som en dåre. Aldrig jag går tillbaka till 100 procent på kontoret.
Är osäker på om du skojar att du är mer effektiv på plats?
Sjävklart är jag det, men måste tillägga att jag har eget kontor som jag kan stänga dörren till.
Att få tag på vissa kollegor genom teams kan ta en halv dag, alla ”jobbar”. Eller bokat upp hela förmiddagen i kalendern med att läsa någon ”rapport” som är meningslös.
Man får saker snabbare gjorda när alla kollegor är på plats. Men vissa möten/avstämningar passar bättre på teams.
Filosofiskt kan man fråga sig varför mänskligheten ska ha Internet om man inte ska kunna jobba på distans?
Känns ju väldigt frånvänt att utveckla snabbare och snabbare bredband, högra och högre upplösning i kameror och samtidigt arbeta fysiskt? För mig är det en paradox
Hur vanligt är det att alla kollegorna har kontor på samma plats? Det är extremt få möten, eller ens saker som behöver diskuteras med någon kollega som jag kan ha med enbart människor i landet, än mindre endast i staden.
Att ha eget kontor tror jag gör mycket. De flesta som arbetar med kontorsarbeten befinner sig i stora skitiga och bullriga kontorslandskap. Hade jag fått förmånen att ha eget rum hade nog inte hemarbete varit lika viktigt. Som läget ser ut nu blir jag bara störd av kolleger när jag försöker författa ihop en längre text, vilket gör att jag är mer effektiv hemma än på ett kontor. För arbetsgivaren är det en ren vinst. Förutom att vi är mer produktiva sparas det in rejält på driftskostnader. Bäst av allt är att man insett hur meningslöst det är med tjänsteresor för möten på ett par timmar - nu kan de genomföras digitalt istället, vilket är mer hållbart både ekonomiskt och miljömässigt
Ja detta är nog viktigt att ha med sig i diskussionen, för kontorslandskap är horribelt. Då är jag 100 % med på att hemarbete är mest effektivt. Men om arbetsgivaren ger dig ett eget kontor blir det svårare att hävda man är mycket mer effektiv hemma.
Bra fråga faktiskt, förutsättningarna är givetvis olika för alla. Jag jobbar inom offentlig sektor och eftersom jag sitter på ”huvudkontoret” så har jag alla personerna oftast i ”huset” sitter väl 300-400 personer där.
Men jobbar hemifrån ganska mycket ändå.
Jag hade vissa problem med att ens få jobba hemifrån. 90% är sekretess. De sista 10% ett par snäpp värre än sekretess. problemet för min del är att jag inte kan. Lagra el ta med mig informationen från arbetsplatsen
Nu kan jag efter mkt slit och byggande fått till så att vissa uppgifter kan utföras hemma. I mitt utrymme på 3x4m med låst dörr som på jobbet.
Allt kontorsfolk kan inte jobba hemma. I mitt fall är hemmet värre än att va på kontoret.
Jag har tidigare arbetat med säk.klassat materiel åt försvaret och kunde endast arbeta på plats. Jag valde att inte förlänga uppdraget.