Pareto Securities | När är det mer lönsamt än avanza / nordnet?

Är någon kund hos Pareto och vet mellan tummen och pekfingret hur stora belopp man behöver investera per transaktion för att det ska vara lönsamt att lämna Avanza/Nordnet?

Jag tänker mig investera i ETF/UCITS på ISK med valutaficka alternativt lägre växlingsavgifter. Vad jag förstår är Pareto inriktat mot kunder som handlar stora volymer regelbundet och som vida överstiger genomsnittskunden på Avanza/Nordnet.

2 gillningar

Då Pareto endast har norden och USA via hemsidan så går det bort för icke-proffs som vill handla ETF/fonder.

Går att handla i Europa, men via Infront som kostar extra.

Annars funkar Pareto mkt bra

2 gillningar

@Linus5

Nu ingår Infront Mobile gratis så nu kan man handla ETF i Europa. Men min courtage är €20 så fortsatt inget för småsparare/månadsköp

1 gillning

@anon37008194 Tack! Hur brukar du räkna för att det ska vara lönsamt att köpa ETF på Pareto istället för på Avanza/Nordnet? Med valutaficka sparar man förstås en del. Men med ett minimum courtage om 20 EUR antar jag vi talar om minst 20 000 SEK per affär för att det ska vara värt besväret i längden.

Man kan ju ställa in sin cortagenivå på avanza, ju högre fast avgift, ju lägre rörlig. Den högsta fasta avgiften är 99 kronor, och då är det 0 % rörlig avgift. Så om Pareto har 20 Euro som minimum låter det som Avanza alltid borde ligga lägre?

Detta gäller bara Sverige/Norden utländsk handel är dyrare Handel utland | Avanza

1 gillning

Minicourtage på Avanza är 0,25%, för att nå samma procentnivå på Pareto behöver du köpa för €8000 (20/0,0025). Om vi förutsätter icke utdelande ETF kommer du växla totalt två gånger, vid köp och sen uttag. Avanza tar 0,25% per riktning, totalt 0,5%. Pareto tar 0,2% per riktning, totalt 0,4%.

Om du köper utdelande ETF eller byter fonder ser det lite annorlunda ut då du slipper växling varje gång. Men för buy and hold ackumulerande ETF är Nordnet bäst, sen Avanza för normala belopp.

Ovan priser gäller dessutom vid 1 miljon eller mer i kapital

1 gillning

Intressant jämförelse. Jag har pengar i EUR som jag vill investera i ETFr.

Jag tycker att Pareto är intressant eftersom de erbjuder ISK i EUR, vilket gör att jag kan slippa valutaväxling.

Men jag är inte 100% säker på om jag har räknat rätt. Enligt den här prislistan:

tolkar jag det som att jag skulle betala 0,15% (minst 25 EUR) varje gång jag köper eller säljer. Är det korrekt, eller missar jag något?

Tack!

1 gillning

Det är korrekt. Pareto har högt min courtage

Tack Nicolas.
Finns det inga andra kostnader jag har missat om jag bara vill handla ETF:er på europeiska marknader? Till exempel, årliga avgifter eller andra kostnader?

Nej, inga andra kostnader.

Dock måste man ha kredit påslaget för valutakonton. Kostar inget men bra att känna till.

Handel utanför norden och USA sker endast med en mobilapp, Infront Mobile.

Överlag är interfacet och sådant mer avancerat och krångligare än tex Nordnet.

Positivt är valutakonton, där växling sker i realtid till vad jag kan se mid market rate minus påslag