Hej!
Har lite tankar kring att bygga upp en passiv inkomst och undrar om någon lyckats göra det i Sverige? Vilka alternativ finns det förutom börsen?
Vi är ett dink par med god ekonomi och investerar idag ca 30k/mån på börsen. Vi har majoriteten av våra pengar i bostaden så just nu inga stora pengar på börsen men det går framåt. Barn är väl 3-5 år bort.
Vi tänker oss kanske att om kanske 10-20 år bort vill vi få igång passiva inkomsterna ordentligt. Hur hade ni gjort?
Fastigheter utomlands i ett land vi har koppling till känns lättast, i vårt fall antingen spanien eller finland. Men känns märkligt att ha fastigheter utomlands…
Vad menar ni med just “passiv”?
Utöver att investera i räntor eller börsen kommer det mesta kräva en viss mängd arbete.
Även hyra ut ett hus eller lägenhet kräver en del jobb.
Hur tänker ni kring detta?
Exempelvis ett hus i typ fjällen, en investering som borde kunna ge avkastning men huset får gärna ligga nära ett hotell som man kan deala med som tar 30% av intäkterna för att hjälpa till med uthyrning.
Liknande med lägenhet i spanien finns det sånna områden där de hjälper till och tar en del av kakan.
Hyreshus kan vara en väg. Frågan togs upp i en RT podd för ett tag sedan med en driftig kvinna, Annika, som jobbat ihop ett antal fastigheter. Vet inte om det kan kallas passivt att driva ett fastighetsbolag dock…
Har själv funderat mycket i dessa banor och känner det beror mycket på vad man vill göra med sin tid i framtiden. Har varit å tittat på ett par fastigheter med lägenheter men inte slagit till. Varje fastighet kommer att kräva löpande underhåll, leta och kontrollera nya hyresgäster, snöröjning, gräsklippning osv. Tycker trotts allt att avkastningen blir för dålig kontra börsen. Visst, det går så klart att outsourca mycket av detta men kräver ändå viss tillsyn. Har själv landat i att indexfonder är det enda som går att klassa “true passive income” så jag har lagt mina pengar där istället.
Men mycket handlar nog om vad ni vill göra med den tiden ni har när ni lever på er passiva inkomst. Vill ni jobba med fastigheter så kör på det spåret, men frågan är väll om det verkligen är så passivt?
Det finns en del jämförelser mellan att just äga fastigheter jämfört med indexfonder på forumet sedan tidigare. Personligen hade jag hållit mig till börsen. Eftersom ni sparar så mycket som 30k/månaden har ni ju möjligheten att bygga upp en god passiv inkomst den vägen. Vad är syftet med att avvika?
För att få fastigheter till en passiv inkomst behöver man outsourca precis allt. Då kommer en del av intäkterna ätas upp av provisionerna. Dessutom är risken rätt så hög om man koncentrerar investeringen till en enda fastighet. Stugan i fjällen gick sannolikt inte så bra under pandemin. Det där hotellet som hjälper till med uthyrning riskerar dessutom att i första hand prioritera sina egna rum och boenden när beläggningen är låg. Huset i Spanien då? Kika på nyheterna hur det ser ut i Valencia och Málaga just nu.
Jag har en kollega som köpte en villa i investeringssyfte. Hans intäkter (efter tre år om jag minns rätt) åts helt upp av renoveringsbehov efter en besvärlig hyresgäst. Nej, vill man exponera sig mot fastighetsmarknaden går det alltid att köpa fastighetsaktier för att sprida sina risker lite bättre. …och vill man köpa fastighetsaktier, går det ju alltid att köpa indexfonder för att sprida riskerna ännu bättre.
När det kommer till andra passiva inkomster så får man ha med på att det här inte är så lätt. Det kräver ofta väldigt mycket aktivt arbete för att på sikt nå en passiv inkomst. Här får man ju först kika på vilka färdigheter man besitter själv. Jag har idag en passiv inkomst i form av en mobil app men det krävde oerhört mycket arbete och disciplin för att nå dit. I appvärlden når endast 1 av 10 000 appar finansiell framgång så risken är dessutom skyhög.
Stort tack för bra svar! Vi har främst pratat om att det är svårt att bli rik på ett sånt sparande, 30k i månaden är ingenting jämfört med vad man skulle kunna spara utomlands. Flera vänner från mitt utbyte är redan dollar miljonärer och sparar mycket mer än 30k i månaden.
Tack för belysningen att det inte är så lätt, svarfar har 25 lägenheter som han hyr ut så kanske därifrån det naiva kommer ifrån.
Det luktar FOMO lång väg. Sluta jämföra er med andra och inse att 30k i månadssparande är väldigt mycket pengar.
Du jämför dessutom äpplen och apelsiner om du jämför dig med folk utomlands. Vill du ändå fortsätta så kan du flytta till samma ställen, satsa på att få liknande lön och leva med de förutsättningarna, men jag tror inte gräset automatiskt är grönare på andra sidan.
räkneexempel: 30k i månaden över tio år på börsen landar troligen på över 5 miljoner.
Det kan nog vara rätt passivt, iaf med bra arrendator. Men avkastningen är också väldigt låg. Liksom andra fastighetspriser har åkermark gått upp mycket i pris senaste decennierna. Genomsnittligt pris för en hektar åkermark 2023 var 123’, och genomsnittligt arrede var typ 1900:-, alltså typ 1,5%. Om man inte tror på större prislyft på jordbruksfastigheter framöver så blir det nästan som ett bättre sparkonto, om man iaf tror att markvärdet följer inflationen och arrendet ger lite till. Mer parkeringsplats för pengarna än passiv inkomst om man inte har väldigt mycket mark.
Edit, pris på åkermark och arrende skiljer sig mycket inom landet
Mods till spel funkar om man är villig och har tid, har inte gjort några på 3 år nu kanske. Under 4-5 år har jag fått ca 2-3000kr per månad i donationer.
Om cirka 5 år har ni troligen cirka 2 miljoner kr investerat.
Även om ni sänker nysparandet till 0kr under barnåren, så kommer ni om 15 år troligen ha cirka 3.5 miljoner kr, om 20 kommer ni ha cirka 5 miljoner.
Med fortsatt nysparande så blir summorna ännu högre. Oavsett vägval, så är det en bra summa för en pengamaskin.
Sen är frågan, vad är målet med pengahögen? Fire, guldkant på pension, handpenning till barnens bostäder, sommarstuga, annat?
Men kanske att ni redan är på en bra väg och inte behöver komplettera, utan bara tuffa på?
Fjällstugor, sommarhus och liknande för uthyrning är inte passiv inkomst tyvärr. Fråga gärna flera som är hyresvärdar och se hur mycket tid (och pengar) som går åt.
Grattis också till en fin situation redan idag och hoppas ni firar!
Jag skulle ändå säga att med ert nuvarande sparande så har ni om 10-20 år fått igång era passiva inkomster ordentligt (Sparande på 30 tkr/mån med 8% avkastning ger 17 miljoner på 20 år).
Går det verkligen att i dagens läge köpa dessa typer av mark och gå med betydande vinst? Jag är tveksam. Särskilt jordbruksmark. Tänker att man i så fall att den måste vara i gott skick och på ett attraktivt ställe.
Högklassig jordbruksmark avkastar 1,5 - 2 % som arrende.
Den politiska risken är svårbedömd. Marknaden är liten, de flesta köpen görs av grannar. Priserna är höga för att det är billigare att driva större egendomar än små. Exploatörer har koll på var det går att bygga och den marken är såklart attraktiv men av andra skäl.
Inte på något enkelt och självklart sätt.
Jordbruksmark kan jag inte alls se att man skulle tjäna på. På skogsmark kan man tjäna, men knappast räkna med en avkastning i paritet med börsen. Om man räknar på skogsinnehav sedan 1980 så har totalavkastningen varit ganska nära börsens, med kanske en totalavkastning på 8% per år. Men då räknar man in både den årliga avkastningen från skogsbruket den historiska prisutvecklingen på skogsmark. Och för att få den utvecklingen kan man inte ha varit helt och hållet passiv.
Det finns affärsdrivet folk som lyckas göra affär av sin skog på olika sätt och tjäna lite mer, men då är det inte alls passiv inkomst längre.
De flesta som köper skog bör räkna med 2 till 3% årlig avkastning (räntekostnad ej inräknat). Det finns speciella skattesituationer där man kan få det lite högre nettoavkastning. Och har man redan skog kan man få lite synergieffekter. Generellt påverkas det privata skogsbrukets nettoavkastning mycket av personlig skattesituation.
Börsen är mitt ända förtroende för att bli rik, jag har 32 år till pensionen och investerar just nu 7500 kr i månaden, jag hoppas verkligen jag har några miljoner om jag förhoppningsvis blir äldre och kan uppleva pensionen.
Sparränta hos flera olika aktörer som betalar bra ränta lever jag på utan att behöva röra det som är investerat. Har bundit det mesta i två år nu när räntorna sjunker på 3,5-4,15% ränta. Investeringar har enligt mig vad jag lärt mig under mina snart 53år alltid en hög risk. Lägenheter och hus var ju utan värde i stort sett hela 90-talet i Sverige och mellan åren 2008-2012 i Spanien och börsen är mycket högt värderad nu om man ser till hur lite människor spenderar pengar nu. Låga utgifter är bästa sättet att bli förmögen med vanlig lön. Bor i villa utan lån, reser 4-6 gånger om året utomlands och hyr lägenhet och bil där vid lågsäsong, äter gott hemlagat och spanar efter lägst pris. Äter ute oftast pizzeria dagens ett par gånger i månaden och utnyttjar 50% rabattkuponger hos hamburgerkedjorna. Kör bil som är hållbar och lätt att serva och laga själv och som drar en bra bit under 0,5l/milen. Den har bara trafikförsäkring 1200kr/år och skatt 420kr/år. Hyrde nyligen en Toyota yaris cross hybrid i Spanien med alla försäkringar i två veckor för 1700kr. Lägenhet vid havet 6000kr för två veckor. Flyget 1600kr inkl. 20kg resväska och handbaggage. Lägenhetshyran och bilhyran blir ju halverad eftersom frugan betalar sin del. Så gör jag men alla är vi ju olika så det passar inte alla.