Hej! Jag har i dagsläget ca 2,5 miljoner i placerbart kapital men endast 1,5 miljoner på ISK (globala indexfonder).
Det betyder att jag har runt 1 miljon på ett sparkonto. Jag har haft detta belopp på sparkontot i över 3 år och är fullt medveten om mängden kronor jag har förlorat av att inte ha dessa på börsen (med facit i hand).
Jag och min sambo bor idag i en BRF (belåning 60%) så några oväntade husutgifter finns inte heller. Vi har en bil i hushållet som är betald.
Jag vet om att dessa pengar borde placeras givet min situation men jag kommer inte bort från känslan att om börsen totalt kraschar vill jag ha något kvar. Att inte behöva börja om från noll.
Har ni några tips som får mig att sluta tänka så passivt? Någon som känner igen sig? Hur har ni gjort?
Du kanske har hittat nivån för din risktolerans då, 60/40 fördelning. Och är du själv fine med det så är det väl gott nog så. Alla behöver inte ha allt i aktiefonder…
Nysparande kunde du ju stoppa in i fonder så kommer du successivt öka din andel aktier över tid. Så ser du hur det känns
Jag känner igen mig, men har inte lika mycket pengar tack och lov
Jag tänker att med investeringar är tiden svaret på det mesta. Så länge du kan ha ett långt tidsfönster kan du investera och sova gott, och tvärt om, pressar du ihop tidsfönstret behöver du förlita dig på tur
Min diagnos på de flesta investerare utanför det här forumet är en bråttomhet som försätter dem i onödig ovisshet.
Vad är rätt tidfönster då? Historien säger minst 10 år för aktier. Gärna 15-20 för att (i alla fall historiskt) nå 100 % säkerhet att få positiv avkastning.
Sedan finns det inga garantier, och kan man inte leva med det kan man nästan inte leva.
Förväntat avkastning på 1 miljon är ungefär 70 000 kr per år.
Lägg 200 spänn i burk varje dag så länge du inte investerat pengarna.
Så går vi se hur det känns efter ett tag
Det du kan göra som steg 1 är väl att se till att få så hög ränta som möjligt på det du har på sparkonto.
T.ex. genom att lägga in det på bundet sparkonto med insättningsgaranti med strax under 4% ränta på tre månader, långt över inflation för tillfället.
Sedan kan du evt. titta på någon form av räntefonder med lite högre risk och avkastning men lägre än aktier, alt. att det åtminstone inte korrelerar med aktier.
Jag är inte själv så insatt i räntor men det finns trådar om det på forumet.
Korta räntefonder? Anses som ett mycket säkert alternativ, framför allt om du väljer alternativen med lägst risk, har historiskt gett bättre avkastning än sparkonto och är inte korrelerade med börsen, dvs vid en krasch kan de förbli relativt opåverkade.
Det var nog precis det här jag behövde läsa. Det jag oftast hör är att man borde ha som max 2-6 månadslöner på sparkontot (beroende på livssituation) och att allt annat är överdrivet. Kanske jag som får tänka om att detta är mer än OK.
Rädslan för att inte ha något kvar efter en krash utgår från att man likt en krashad bil skrotar den.
Börsen är mer som ett tåg upp för alperna. Att det är djupt i vissa dalar betyder inte att tåget är farligt att åka med eller har större risk att lägga av längst ner i dalen.