Hej!
Jag har dessvärre “spelat” på börsen under många år och varit fel ute i både timing och investeringar och förlorat större belopp (totalt sett), lyssnat på fel “tips” och varit impulsiv och velat tjäna snabba pengar, gjort massa misstag med belåning och högriskgrejer… Mycket för att jag letat spänning och en skojig/kul resa mer än avkastning. Blundat för nedgång och förnekat/haft ångest ala klassiskt missbruksbeteende.
Nu har jag ett nytt tänk där jag efter lyssnat på många rika tillsammans avsnitt insett följande:
- Man ska ha tråkigt på börsen om man vill tjäna pengar
- Man ska hitta spänningen nån annanstans än på börsen
- Investeringar måste vara långsiktiga, man kan inte gå in och kolla flera gånger per dag
- Man behöver ha en buffert
- Man kan inte ha ett shoppingmissbruk
- Man måste ha en bra plan och hålla sig till den
- Man kan dela upp i olika "hinkar" och fördela
- Bor prisvärt i mindre hus
- Blankolånen är avbetalda
- Har gjort massa misstag på börsen och förhoppningsvis lärt mig den hårda vägen
- Har hyfsat stabilt jobb
- Blivit äldre och förhoppningsvis visare
- investerat i PPM och lyckats bra där eftersom jag varit långsiktig där
- Har dock ca 0kr på sparkontot och ingen buffert direkt
Ska man alltid börja med att ha en buffert? eller kan man investera långsiktigt samtidigt som man bygger buffert?
Hur ska man göra med spelmissbruket på börsen? och känslan man vill åt och kickarna det ger att köpa något?
Om man har någon kapitalvara som är värt pengar är det bättre att sälja av de prylarna och bygga upp en buffert eller ett sparande?
Hur får man motivation om man är svårt bränd på börsen att faktiskt vara kvar men ändra synsätt?
/43-åringen från sydsverige