Påverkar CSN bolån?

Det blir nog inte flytt på några år, men tänkte kolla läget med de som kan det här. När det väl är dags ska det nog lånas upp mot 3-5m där jag kommer försöka hålla mig till nedre halvan av det spannet. Hur mycket brukar man få låna relativt inkomst generellt? Tog ca 2 i lån för nuvarande bostad. Jag har inga andra lån men tjejen har csn. Hur påverkar det hennes lånemöjligheter när vi sen ska köpa tillsammans?

Kan ge mer detaljer ifall det behövs.

Generellt anger man hur mycket man betalar i kronor i amortering av CSN vid ansökan om Bolån. Det påverkar den så kallade kvar-att - leva-på-kalkylen vilken begränsar beloppet du får låna.

8 gillningar

Lättast är om du knappar in detaljerna själv på tex sbab Hur mycket får jag låna? | Bolånekalkyl | Räkna på bolån - SBAB här kan du experimentera fritt med sifforna

2 gillningar

Till dina inkomster kan du räkna bidragsdelen inte lånedelen i csn när du ansöker om bolån (Sa min bankkvinna till mig) så det blir ju ett ganska knapert lån.

Kunde låna mycket mer än jag trodde med kallylen. (Tyckte nästan skärmdumpen var oartig så tog bort den haha). Vi ska inte köpa för nära det beloppet och jag kunde i kalkylen låna till nästa själv så hennes csn är ju då försumbart.

1 gillning

Jag erinrar mig om att du är egenföretagare och relativt ung?

Jag är i liknande situation som du (akademiker med 5 års CSN, egenföretagare) och har precis tagit ett rätt stort bolån.

Du kan skicka pm om du har några mer spec frågor.

Gällande CSN så påverkar det din KALP-kalkys, så om du har ~300 tkr i studielån och betalar ~1500 kr/mån till CSN så får du troligtvis låna lika mycket som någon utan lån som tjänar nån tusenlapp mer än du netto.

2 gillningar

Både jag och min sambo har CSN lån med rätt stor andel kvar att amortera då vi är unga. När vi lånade till vår lgh så klickade vi inte i rutan att vi hade några andra lån, och banken ställde inga frågor om det. :slight_smile:

Jag skulle vilja påstå att CSN-lånet enbart påverkar KALP, men inte möjligheterna att få bolån i övrigt som ett privatlån kan göra. Det är i bankens ögon skillnad mellan någon som betalar 1500 kr i privatlåneränta varje månad jämfört med någon som betalar 1500 kr/mån för CSN-lån.

2 gillningar

Tack! Ja det stämmer. Har personligen inget csn. Bodde hemma under studietiden, men tjejen har typ precis som du beskriver!

CSN skulden påverkar enbart KALP beräkningen, som i sin tur styr hur mycket du kan låna.

Läs mer i denna tråd där jag beskriver i detalj hur en KALP beräkning görs → Hur är bankens bolåne / kalp kalkyl uppbyggd?