Investerigsstrategi för att bygga pengamaskiner åt sina fasta utgifter som man ej kommer ifrån.
Jag brukar dela fasta utgifter i olika kategorier.
Just nu försöker jag psykologiskt hantera fasta avgifter man inte kommer ifrån.
Tänker mig här den typen av utgifter som är “obligatoriska förutsättningar”.
T.ex fordonsskatter, fast elnätsavgift oavsett om man förbrukar något eller inte, grundavgift för sopor och avfall trots att man inte har soptunna, fastighetsskatt, nödvändigt underhåll av tillgångar för att undvika skada t.ex serva bilen, laga taket, osv.
Här har jag fokuserat på det som är kopplat till någon form av tillgångar, som bil, fastighet, andra fordon.
T.ex. Bil & Transport, Elkostnader, Fastighetsavgifter, Försäkringar, Lånekostnader, Abonemangskostnader osv.
Nu till min fundering där jag önskar förslag, men kanske även andra sätt att se på utgifterna för att de inte ska kännas som ofrånkomliga utgifterjag aldrig kan bli av med.
Jag tänker, hur kan jag få mina tillgångar,som jag valt att äga att försörja sin egen existens?
T.ex om jag har elkostnader, så kan jag investera i t.ex solceller eller vindandelar för att elutgifterna ska bli självförsörjande.
Fastighet som fritidshus skulle kanske gå att hyra ut för att täcka årsutgifterna kring fasta grundavgifter man inte kommer ifrån.
Försäkringar. Om man är en sån som Aldrig har sönder grejer, nästan aldrig nyttjar försäkringar, ska man ha kvar dem? Kan försäkringarna löna sig, eller försörja sin egen kostnad på något vis?
Abonemangskostnader för telefon och internet. Kan jag använta telefonen och internetet på ett sätt så att de betalar sin egen kostnad, utan nån större arbetsinsats av mig?
Husdjurskostnader, om djuret är lämpligt för avel, ta en kull ungar och sälja, så att djuret betalar sitt eget uppehälle. (Ej aktuellt i mitt fall, bara en fundering)
Helt enkelt, kan jag få bilen, fastigheterna, elen, andra fasta tillgångar och inventariet husdjuret, abonemanget att betala för sig själva så jag slipper jobba och betala för dem?
Antag att jag redan sett över och minskat kostnaderna genom förhandla om t.ex. elavtal, räntor, gått igenom och prutat ner försäkringsutgifterna osv samt att se tillgångar jag vill ska kunna försörja sig själva har passerat frågan om det ska säljas eller behållas, och det som är kvar är det som ska behållas.
Nån annan som tänkt i liknande banor?
Nån som provat investera i tex vindandelar eller solceller och fått elkostnaden att bli självförsörjande?
Nån som lyckats få bilen att tjäna egna pengar utan att det kräver nån stor och riskfylld insats från sig själv?
Går det att göra pengamaskiner av dessa tillgångar?