Pengar hos Folksam

Jag har sedan 2011 sparande i Folksam. Ett kapitalspar fondförsäkring och en kapitalförsäkring med fondförvaltning. Fonderna som jag har valt är storebrand Sverige,USA,Europa och Global. Min fråga till er som är klokare och kunnigare än mig är, ha kvar eller försöka flytta till något annan sparform?

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men fonderna du valt är bra. Vet inte vilken fördelning du valt mellan dem, men de är var för sig bra fonder med låga kostnader.

Vad har du för skalavgift? Jag hade folksam tidigare och fick betala typ 0,7 % i avgift, vilket blir en del i längden, så jag bytte.

Första gången när jag ringde och hörde mig för så argumenterade killen på andra sidan luren lite för att de hade “fonder med fokus på hållbarhet”, som vägde upp avgiften, men hade inte så mycket att kontra med när jag påpekade att det finns på andra ställen också.

När jag ringde någon dag efter för att faktiskt genomföra flytten och kille nr 2 frågade om anledningarna svarade han typ bara “ja, då förstår jag dig”.

Så, det kan vara värt att kolla upp en eventuell avgift när inte ens deras anställda orkar ta striden utan inser att den är hopplös :grin:

1 gillning

Ok. Tack för svaren.