Hade inte gått under 1mkr med era löner, är endå något av en kritisk massa. 100k USD är det vanligt att tala om.
Med dyrare bostad hade jag delat upp analysen i byggnad och mark. Byggnaden faller i regel i pris och marken ökar i pris. Så dragit mig för att köpa dyrare byggnad(större kvm, finare ytskikt) men haft betydligt lättare att köpa bättre mark(läge).
Under 1 mkr med vad? på vårt ISK?
Analys av byggnad och mark, när vi ska köpa en bostadsrätt? Det du menar är att du hellre köpt en 60 kvm i vasastan istället för en 80 kvm i enskede för samma pris, är det så du menar? Jo absolut ligger väl mkt i det.
Ja om man påstår något väldigt bestämt så behöver man inte ens argument. Då räcker det tydligen med att sätta punkt.
Som sagt, vi har haft en handfull sättningar de senaste 35 åren på börsen. På bostadsmarknaden har vi haft en. Visa gärna på risken man tar när man köper en br i Sthlms innerstad utan att börja slira om bombade hus. Är det krig och husen är bombade har vi inte nån aning om vad som händer med nåt, inklusive tillgång till indexfonder. Så vilken sorts risk tar man i normalfallet menar du om man köper en br i attraktivt område?
Fundera på hur stort ert kostnadsbehov är för att leva ett liv ni vill leva (exklusive Bostadskostnad)
Fundera på kostnadsbehov på lång sikt, hur mycket kapitalinkomster behöver ni på äldre dar
Välj bostad utifrån de kostnader som fungerar nu utan att försaka era långsiktiga mål. Långsiktiga mål gynnas av hög belåning (och investera pengarna) nu och låg belåning i framtiden.
Dubbelkolla att ni klarar kassaflödet inklusive amortering när ovan är bestämt.
Frågan blir då mer av typen “är det värt att gå i pension 10 år senare för att bo i innerstan?”. Vilket är en begriplig känslomässig fråga där inget rätt eller fel finns. Kanske är alternativet att gå i pension om 2 år och bo på vischan? Eller om 12 år och ha ett grymt kul liv i innerstan?
Att det har sätt ut så är ingen garanti för att det kommer fortsätta. Ingen vet framtiden nästa 35 år kanske morötter stiger med 5000% och bostäder halveras ingen som vet.
Bombade hus är en reallrisk. Behöver inte vara ryssen kolla bara på alla nysprängda trapphus runt om i landet. Blir problemet för stort kommer försäkringarna ändra vilkoren så dessa inte täcks mer. Bara ett av miljoner av olika problem som kan inträffa. Kriminella element kanske kuppar styrelsen och tömer föreningen på pengar osv osv. Att äga en lägenhet i en fastighet i ett land kommer alltid vara högre risk än en global index fond. Jag skulle tillochmed kunna argumentera för att bilar är lägre risk. Då bilar går att flytta runt hela världen relativit billigt och enkelt.
Detta vet vi redan kolla på Ukraina. Hus är grushögar och globala index fonder fortfarande värdefulla. Dessa grushögar vara för något år sen förmodligen ansed som en säker investering då. Nu är de inte lika säkra mer.
2 &3 ovan flyger iaf mig över huvudet, men det är lugnt, ska söka bollplank nån annanstans. Jag är inte den kommer sitta och räkna kalkylräntor och kapitalkostnader på EK. Min tråd var bara tänkt att få lite guidning hur man kan tänka, men det blir väldigt teoretiskt.
Jag tycker i för sig att jag svarar på det i mitt långa inlägg ovan där jag har med 7 punkter. Jag tar en del från vårt (mitt) ISK, så att vi kan bo bra i stan, så att kassaflödena blir rimliga till våra månadslöner (inräknat lägre löner framöver med f-ledigheter), att jag har kvar 2 mkr på ISK mot 3 innan, vilket fortfarande ger mig bra chanser att komma upp i bra kapitalmål innan pension. Lagom belåning så jag sover bra, med hyfsade marginaler på lönerna osv.
jaja, ska söka mig vidare för att få lite bollplank hur man kan tänka utanför RT, ni är säkert för avancerat duktiga för mig, vad vet jag.
Jag förstår inte riktigt vilken nivå du vill ha det på? Du säger att du förstår att amortering inte är en kostnad. Men samtidigt ska du blanda in de i era kostnadsberoende beräkninga?
Man behöver inte krångla till det mer än såhär som småspararguiden beräknar:
Vi rekommenderar att du tar SBAB:s 10-åriga bundna ränta + 1,5%. Sedan multiplicerar du det med bostadens värde och delar med tolv för att få månadskostnad. Kom ihåg att INTE räkna med räntan på lånet också när du räknar så här. Det ingår redan.
Att kunna ha guldkant på tillvaron, ta ut till trevliga semestrar med familjen.
Att kunna gå ner i arbetstid efter 55 t.ex.
Att bli ek fri inom en 10-15 årsperiod som man skulle kunna leva enligt 4 % regeln även om jag nog vill jobba vidare.
Ett barn är ett livslångt åtagande.
En bostad kan man lämna/sälja och skaffa en annan när behoven förändras.
Gör det som känns bäst utifrån familjens behov.
Ok yes, problemet är att jag tror jag har svårt att förstå dig. Ena stunden lät det som jag skulle ta mer lån på bostande och köpa dyrare, senare som helt tvärtom. Småspararguiden förklarade kostnaden hur man tänka rätt bra, tack.
Det är nog bara två inlägg som svarat på min fråga egentligen.
Jag fattar att det är personligt val, och att man ska räkna osv, men inte många som svarat på hur de själva skulle investerat enligt mina förutsättningar.
Som du skriver i ditt första inlägg verkar det som att du synes ha ett problem att ha ett tvångssparande i form av amortering. Det är ju din preferens, vilket är helt ok.
Men det som är mer oklart vad det är du vill ha för svar. Jag hade köpt ett boende i ett område som jag vill bo i ca 15 år med växande barn. Hint; det är ju så svårt att veta på förhand, men du kommer säkert känna igen hur det var när du växte upp och landa i nån slutsats i om det var bra eller inte.
Ja, man skall tänka på sig själv först. Jag växte upp i villa utanför Gbg, det var på landet på den tiden. Det var fantastisk tills jag var sisådär 12 år. Sen ville jag bara vara i staden. Jag funderar ofta på hur det hade påverkat mig och mina intressen och utbildning om jag istället växte upp i stan. Det går inte att förutse sina barns personligheter och utveckling.
Jag satt i den situationen för ca 10 år sedan. Vi hade fått vårt barn och bodde visserligen ok, men jag ville ha ett så bra boende som gick. Det är inte i Sthlm, men liknande prisstuktur och bild, mkt eftertraktade bostäder.
Då kostade det lilla stadshuset 6m och jag körde på, tog mina ca 3m i kapital, 2m i insatts och en till akuta renoveringar. 4m i lån. Det var stressigt, då var räntorna runt 2% och jag mindes fortfarande de 7-8% jag hade haft på söder i Sthlm några år tidigare. Ingen visste var vi var på väg.
Det var några lite svettiga år, nervöst för det var ganska tomt på banken. I efterhand, så är detta den bästa investeringen jag har gjort, har gångavstånd till skolan, affärer, restauranger i en mkt trygg miljö. Att sedan fastigheten har dubblat i värde idag är en bonus, men det handlar ännu mer om att man faktiskt använder sina pengar till ngt också. Då var 4m i lån väldigt mkt, idag är det inte det för mig.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det inte felaktigt heller, det är ju knappast spekulation du gör. Man får se det som att du har en allvädersportfölj där en komponent är fastigheter, du kommer ligga minst sagt tungt och ha en obalans i det tillgångsslaget ett tag, men det kommer ordna sig med tiden.
Tack för ett bra svar.
Båda områdena vi väljer mellan, en förort nära innerstan och själva innerstan kan jag mkt väl tänka mig att bo i med familjen i 10 år.
Vi är precis i början av våra tankar med ny bostad och saker kommer klarna vad vi vill, ville bara vädra mina tankar lite här. Ångrar det dock lite nu, haha.
Så handlar ju mest om man ska lägga in allt man har på lägenhet i innerstan eller vara mer jämnt fördelad på bostad och börsen.
Jag vill heller inte ha för mkt lån, bär mig emot, även om det säkert enligt många i tråden är “strikt ekonomiskt bättre”. Min mentala gräns är nog 5 mkr i lån.
Nyfiken fråga, vad är det för 45k ut som du har vid en lägenhet för tio. jag har en lägenhet i sthlms innerstad för +10 och vi har avgift på 3000kr i månaden. Elen är inte dyr. Med den ränta jag har skulle vi bara betala runt 18000 om vi nu hade belåning på 8 miljoner. Det är ju långt under hälften av vad du räknar med, eller menar du 45.000 i totala utgifter?
45 tkr med 3 % amortering, och jag vet att det inte är en kostnad utan sparande, men svårt att få ihop det med våra föräldrarledighets löner framöver. Klart man kan ta från börsen regelbundet om man inte klarar vissa månader, men orkar nog inte leva så även om det säkert ekonomiskt är bättre.
aha, amortering. ja det skall man ju kanske försöka undvika förstås.
Är man tvungen så måste man men jag är 55+ har aldrig amorterat en krona och har ändå jobbat ner belåningsgraden till cirka 20%.
Belåningsgraden sjunker för varje år ändå. Amorteringskrav är ju ren terror.