Pension (25 år gammal)

Hej allesammans! Har precis läst spara och investera och fyra hinkar principen. Jag ser mycket framemot att få ordning på min ekonomi men har många frågor.

Min fråga kring pension: som jag förstår det är det ultimata att långsiktigt spara med en hög risk hos b.la LYSA? Det ska även gå 10% av mina inkomster som månadsvis ska sätta in på detta konto? Eller har jag missförstått? Vad är era för och nackdelar med detta.

Just när har jag Swedbank robus bas 75 där jag sätter in 200kr i månaden.

Om jag ser rätt, så är min tjänstepension hos KPA. Men det står att den ej kan flyttas. Enligt RT menar dem att man ska ta sin tjänstepension och flytta även denna till pensionskonto hos LYSA eller ska man skapa ett nytt konto för enbart tjänstepensionen?

(Ska dock läggas till att jag har jobbar inom Bemaning som sjuksköterska så har även sparande i Norge där jag har jobbat)

Hej och välkommen Alma.
Gällande din tjänstepension tolkar jag det som att du har kollektivavtal (KAP-KL) som placeras hos KPA. Dessa går att flytta även om du inte kan göra det genom KPA.

Rekommenderar att du läser igenom småspararguidens sammanfattning på Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KL? | Småspararguiden.

KAP-KL och AKAP-KL flyttas genom pensionsvalet.se och kostar en engångssumma. Har för mig det är 800kr, men våra andra RT medlemmar får gärna rätta mig här.