Pension som egenkonsult

Premiebefrielse brukar kosta någon eller några procent av det du betalar in. Vill du ha en del i tjänstepensionsavsättning så är det ju inget som hindrar. Tror också att det är skillnad beroende på ålder. Du är ung.

Du sätter inskattat kapital (kan iofs vara p-fonder också), värdeökningen bokas som en skattefri intäkt då du redan har betalat schablonskatt i KFen. Så det du sätter in i en KF ska du främst använda som utdelning.

På offerten är premiebefrielsen 81kr/mån på en inbetalning om 5000 kr/mån så 1.6%.

Vad menar du med “inskattat kapital”?

Jag förstår dock fortfarande inte riktigt varför KF är bättre än TJP. Är fördelen att jag kan använda pengarna från en KF som lön+utdelning när jag slutat tjäna pengar till bolaget?

Säg att jag efter lön+utdelning har en vinst på 100kkr som jag vill pensionsspara, då placerar jag 80kkr i en KF eftersom 20% beskattas som vinst. Pengarna som läggs i en TJP är ju avdragsgillt upp till 35% av lönen? Blir marginalskatten så pass hög vid uttag av TJP att det lönar sig att spara i KF eftersom jag kan fortsätta betala ut lön över pensionsåldern?

Missade ett blanksteg. “Sätter in skattat kapital” ska det stå.

Ang. dina andra frågor finns det mängder med trådar på detta tema och det är detta jag diskuterar i detalj på mina kurser, men detta blogginlägg borde förklara grunderna i alla fall: Optimera din pension som företagare: Sluta spara i tjänstepension! | Pensionsguiden

1 gillning

Tyvärr finns den risken även om du sparar via tjp i bolaget. Äktenskapsförord rekommenderas då också.

Aha! Tack! Det visste jag inte!