Premiebefrielse brukar kosta någon eller några procent av det du betalar in. Vill du ha en del i tjänstepensionsavsättning så är det ju inget som hindrar. Tror också att det är skillnad beroende på ålder. Du är ung.
Du sätter inskattat kapital (kan iofs vara p-fonder också), värdeökningen bokas som en skattefri intäkt då du redan har betalat schablonskatt i KFen. Så det du sätter in i en KF ska du främst använda som utdelning.
På offerten är premiebefrielsen 81kr/mån på en inbetalning om 5000 kr/mån så 1.6%.
Vad menar du med “inskattat kapital”?
Jag förstår dock fortfarande inte riktigt varför KF är bättre än TJP. Är fördelen att jag kan använda pengarna från en KF som lön+utdelning när jag slutat tjäna pengar till bolaget?
Säg att jag efter lön+utdelning har en vinst på 100kkr som jag vill pensionsspara, då placerar jag 80kkr i en KF eftersom 20% beskattas som vinst. Pengarna som läggs i en TJP är ju avdragsgillt upp till 35% av lönen? Blir marginalskatten så pass hög vid uttag av TJP att det lönar sig att spara i KF eftersom jag kan fortsätta betala ut lön över pensionsåldern?