Pension som egenkonsult

Ska bli egenkonsult efter nyår och kikar på pensionslösningar just nu. Har fått en offert från länsfast som verkar rätt najs med försäkring för inbetalning av pension om jag blir sjuk och inte kan jobba. Vad skulle fördelarna vara om jag istället la tjänstepensionen på tex Avanza? LF global har ju historiskt gått bra med låga avgifter.

Är 30 år och kommer ha ungefär 1.2MSEK i omsättning och ta ~50kkr i lön och ~200kkr i utdelning, då bolaget registrerades 2024 men verksamheten kommer komma igång 2025 så antar jag att jag kommer ha viss utdelningsutrymme ackumulerad.

Lyssnade på avsnittet med Monica om pension för företagare men förstod inte vad tldr blev annat än att TJP var mindre bra pga flexibilitet?

Tjänstepension kan riskera att ta dig över brytpunkten för statlig skatt när du är pensionär. Det händer om du har jobbat hela ditt vuxna liv med bra lön, och går i pension vid ungefär samma ålder som alla andra. Fördelen med tjänstepension är att den bokförs, skattas och förvaltas i försäkringsbolaget så att ditt bolag slipper det. Under vissa förutsättningar så kan du ta ut din TJP under 5 eller ibland 3 år och då skattas den där du bor just då - du kanske bor i ett lågskatteland när du är 62-65 år? Från och med i år kan du också pausa uttag av tjänstepension som du har påbörjat.

Direktpension kan tas ut lite mer fritt eftersom det finns kvar i ditt bolag. Du kan styra lite mer när uttag ska ske. Nackdelen är att du måste fortsätta äga och adminstrera ett bolag. Detta kan få negativa skattekonsekvenser om du tänker flytta utomlands.

Skulle du säga att du har tjänat in relativt bra pension hittills? Eller har du några perioder med låga inkomster som drar ned dig under medel?

Skulle du vara intresserad av en tidig pension? Eller räknar du kanske med att jobba deltid under pensionen?

Räknar du med att bo i Sverige hela livet? Skulle du vara intresserad av att flytta en tid av skatteskäl?

Länsförsäkringar hade senast jag kolla höga avgifter på tjänstepension.

Vet inte vad som är bra/dåligt i sammanhanget menenligt minpension har jag hittills tjänat in ~520kkr i allmän pension och ~260kkr i tjänstepension. Har haft okay lön sen jag blev färdig civ.ing. vid 24 års ålder, men innan dess hade jag låg inkomst. Har ~500kkr på Lysa/SAVR och 200kkr aktier på depå, från tiden innan ISK. Siktar på att vara föräldraledig ett tag under 2026. Har som mål att ha möjlighet att gå i pension vid 60.

Jag och frun har pratat en del om att jobba utomlands, men inte primärt av skattetekniska skäl, men det är väl inte omöjligt att vi kan tänka oss det.

Är 61 år har ca 11 milj sparat i pension, om jag tar ut vid 67 år.
Beräknas min pension ligga strax under 70 tkr/mån. Har slutat pensionsspara i tjp då jag sannolikt kommer tangera brytgränsen för statlig skatt

Så vad tycker du trådskaparen borde göra?

Spara motsvarande 30% av din lön över 7,5 IBB

Spara på vilket sätt? I bolaget på depå?

Det beror på att svaret varierar med den enskilda egenföretagaren. Jag skulle säga att undvik tjänstepension tills det att du är helt säker på att det är den bästa lösningen för dig. Har ditt bolag avsatt till en tjänstepension bränner du alternativet IPS för all framtid.

Det är en komplicerad fråga som diskuterats flitigt på forumet tidigare. För min del kom jag fram till att en IPS är det bästa valet för min situation men det behöver inte vara samma för andra.

2 gillningar

Utdelning och sparat privat i ISK.
Min tidigare arbetsgivare har avsatt enligt kollektivavtal fram till jag var 55 år gammal

1 gillning

Jag hade nog tänkt typ såhär. Men jag är verkligen ingen expert.

Förutsättning - låg risk i bolaget, du är enda ägaren och om uppdragen sinar så tar du en vanlig anställning igen.

Använd huvudprincipen att spara ‘i bolaget’ och kör med en företagsägd kapitalförsäkring hos Avanza där du kan ha globalfond ev. riskanpassad med räntefonder eller NVIDIA :wink: aktier. Denna schablonbeskattas och är enkel att bokföra. Bara att föra över varje månad.

Kombinera med en TJP via Avanza men gå för ett mindre belopp som du bestämmer dig för först för i december varje år. Du kan själv generera ‘fakturan’ i deras system.

Om du efter 5-10år väljer att ta en anställning, vilket ju inte alls är osannolikt, så kan du sätta bolaget i träda och ta ut pengarna enligt 4/5:25 och utdelning under tiden. Eller så har du kvar det vilande.

Poängen med att ha pengarna i bolaget är flexibilitet och möjligheten att ta skattemässiga beslut närmare att du faktiskt behöver pengarna.

2 gillningar

Jag är egen. Har länge sparat i TJP på Avanza, MEN, insåg nyligen att det är bättre för mig att spara i KF i bolaget och låta pengarna växa där (fondrobot i Lysa plus global indexfond på Avanza). Då kan jag istället ta ut lön med låg skatt plus utdelning när jag når pensionsålder. Maximal utdelning tar jag också nu förstås och sparar lite privat (tar ut lön upp till brytgräns).

Jag är ensam ägare (IT-konsult) men gift. SÅ det viktiga är att om du sparar i bolaget och tänkt använda pengarna när du är pensionär, bör du fixa ett äktenskapsförord. Annars, om du skiljer dig så tror jag att din andra hälft har rätt till 50% av tillgångarna i bolaget, vilket ju vore väldigt illa om du sparat till pension i bolaget. Du bör också veta att din verksamhet inte riskerar konkurs.

Dock har jag en liten pytt med TJP på Folksam för att få sjukförsäkring med.

Tjänstepension är dyrare, mindre flexibelt och ger ingen intjäning till allmän pension jämfört med lön. Det är även dyrare och mindre flexibelt än utdelning.

Det ger däremot en garanti iom att att avsättningen är säkrad om någon stämmer bolaget och att du har möjlighet att teckna förmånliga försäkringar.

Så det är helt beroende på vad du är ute efter.

2 gillningar

I ett scenario där man på RT säger att man vunnit det ekonomiska spelet, och har en väl tilltagen ekonomisk krockkudde. Ett minskat behov av ekonomiskt skyddsnät från staten.

Skulle du säga att det finns någon vits att ta utdelning om man inte tar ut lön upp till brytpunkten? Och således inte klättrar lika högt upp på marginalskatt-skalan med sin lön.

Är det korrekt att:
så länge man inte tjänar mer till bolaget än att det går att ta ut pengarna som lön (upp till brytpunkten för statlig skatt) och 3:12 utdelning så är det bättre att inte ha någon tjänstepension och spara pengarna privat.

Om man har så hög omsättning att utdelningsutrymmet går åt är det direktpension eller tjänstepension som gäller om man vill skydda pengarna mot konkurs?

Själv har jag inte tjänstepension längre eftersom jag tycker att det är bättre att ha full kontroll över mitt sparkapital. Blir det t.ex. familj och hus inom en snar framtid vill jag hellre ha möjlighet att använda mitt ”pensionskapital” för husköp.

Kanske tar jag en liten framtida ekonomiskt smäll av detta då jag hypotetiskt skulle kunna få ut tjänstepensionen till något lägre skatt i en avlägsen framtid.

Personligen skippar jag TP. Jag vill hålla mitt bolag så rent och fritt från krångel som möjligt. Antar att försäkringar kopplade till TP så att premien betalas in om man blir sjuk kan vara bra för många, så man får se på sin samlade ekonomi och avgöra om man vill ha den tryggheten eller inte.

1 gillning

Ja, definitivt. Jag skulle kunna tänka mig 38 600 kronor/månad som maxnivå då det är där jobbskatteavdraget maxas. Det är bland annat vi räknar på under “Pensionspara smart som företagare”, vad blir bäst totalt sett under hela tiden. I många fall kan en mindre lön, utdelning och periodseringar vara både mer lönsamt och mer flexibelt. Speciellt om man börjar närma sig åldern där arbetsgivaravgifterna sjunker från 31,42% till 10,21%.

Inte givet, men det är den vedertagna sanningen (och ett bra rättesnöre om man inte vill nörda in på detaljer). Har man småbarn eller är sjuklig kan det vara prio att behålla en höga SGI.

Jag kör samma variant som du, dvs ingen tjänstepension.

2 gillningar

Har man nära till pensionen kanske man ska låta pengarna stå kvar i bolaget för att ta ut dom vid 66+ som lön och utdelning då arbetsgivaravgiften är lägre och grundavdraget är kraftigt höjt.

Eller helgardering Ta ut utdelningar och spara rent privat och sätta av till tjänstepension och samt även spara i företaget.

LF erbjöd försäkring tillsammas med TJP med inbetalning om jag blir sjuk och inte kan jobba. Jag brukar inte vara väldigt riskavers, men i detta fall känns det riskabelt att inte ta åtminstone en del via TJP?

Räknas inte tillgångarna man placerar i en KF som vinst som ska beskattas med 20%?

Jag har något liknande via SEB där jag får en rabatt på Inkomstförsäkringen mot att jag avsätter ett minsta belopp på kanske 800 kr / månad till tjänstepension.

Jag tyckte den försäkringen var vettig och avsätter därmed lite tjänstepension för att få lägre försäkringspremie…

Många bäckar små :slight_smile: