Hej!
Planerar pensionering inom kort. Vad är ekonomiskt fördelaktigast; att ta ut 28 semesterdagar i pengar och sluta 1 okt, eller avsluta anställningen med att ta ut 28 semesterdagar i tid och sluta efter det vilket väl blir i mitten november?
Jobbar i regional verksamhet, årsinkomst ca 490 tkr, är 64 år.
Med vilken procentsats kommer t ex semesterlönen att beskattas? Andra ekonomiska förhållanden som påverkar beslutet?
Jag gissar på att skillnaden mellan dina huvudalternativ har marginell betydelse, men det finns nog någon här som kan räkna på det.
Ett alternativ vore att jobba några månader längre, in på det nya året. Den lönen kommer då rimligen beskattas lägre i o m att din totala inkomst för det nya året sjunker. Men det beror ju lite på hur mycket du får ut i pension.
Eftersom du tjänar in 2-3 dagars semester per månad under tiden du är anställd är det mer lönsamt att förlänga anställningstiden än att ta ut semester i pengar. Du får alltså motsvarande ca10% av en månadslön med det alternativet.
Tack! Fast om jag förlänger anställningen och har semesterledigt får jag väl vanlig lön plus semesterersättning. Tar jag ut 28 dgr blir det ju 28 x 2200 kr och skatt på det. Måste väl bli mer i fickan att ta ut semester i pengar än i ledighet eller tänker jag helt fel?
Du “jobbar” in semesterdagar även under semestern 2-3 dagar per månad du är anställd, givetvis får du semestertillägg på semestern du tar ut sista månaden också.
Ja, du tänker fel, en extra månadslön+ semestertillägg blir detsamma som du får om du tar ut semestern direkt i en klumpsumma. Med fortsatt anställning får du 2-3 extra dagar och det är värt ca 10% av en månadslön.
Kom ihåg att du går i pension och du byter inte jobb, jobb och pension kan överlappa varandra. Vissa arbetsgivare vill dock inte anställa någon som fortfarande är anställd hos någon annan men avslutar sin anställning med semester. I teorin kan man bli inkallad till jobbet, men inte rent praktiskt såvida det inte blir krig.
Oki hänger med på resonemanget men om jag går i pension och tar ut semestern i pengar får jag ju runt 20 000 i pension den månaden. Det blir ju då bara ca 12 000 mer om jag hade jobbat plus semesterers.
Antalet arbetsdagar är ca 21 per månad, dvs 28 semesterdagar blir en månad och 1,5 vecka, det måste du ta med i beräkningen.