Hej! Är snart 64 och funderar på att gå ned i arbetstid till 80 procent, ledig en dag i veckan. Har 20 sparade semesterdagar. Är det ekonomiskt smartast att börja med att ta ut de sparade dagarna med en dag i veckan innan jag går ned i tjänst eller är det bättre ta ut i klumpsumma de dagar jag sparat ihop när jag går i pension på heltid, troligtvis vid 67? (Vet att 40 sparade är max.)
Det beror på vilken inkomst du har och om du redan betalar statlig inkomstskatt och/eller hamnar ovanför brytpunkten. Men rent generellt så är det bättre att få de utbetald över tid.
Osäker hur man gör med deltidspension samt dit kollektivavtal men finns ju risk att du minskar antalet netto semesterdagar när du går ner i arbetstid
Hej, tjänar ca 41 tkr/mån. Varför bättre över tid, menar du?
Hej, tack! Ska inte ta ut ngn pension förrän vid 67 så bara gå ned i tjänst till 80.
Jepp men beroende på hur det fungerar så kan dina 20 semesterdagar bli 16 semesterdagar när det räknas om till ny arbetstidmåtter.
Så det fungerar normalt vid deltid men osäker om det finns något special avtal vid deltidspension
Kallas det deltidspension även om man inte tar ut ngn pension? Tänker att jag bara är tjänstledig.
Tjänsteledigt så fungerar det troligen som jag visade men jag skulle ha kollat av med löneavdelning vad som gäller på dit företag
Brytpunkten för statlig inkomstskatt är 615300 för alla under 65 och 697300 för alla som är 66 eller äldre. Så du kommer förmodligen inte att påverkas av den om det inte är så att din lön går upp mycket dom kommande åren.
Med din lön så är det bättre att ta slut på dina semesterdagar innan du går ner i arbetstid.