Jag funderar på om det är mest fördelaktigt att gå i pension exempelvis under sommaren, eftersom det skulle kunna ge mig möjlighet att optimera min skatt. Eftersom jag betalar statlig skatt och bara arbetar omkring sex månader det året, borde jag kunna få tillbaka en större del av den statliga skatten vid deklarationen året därpå. Dessutom har jag både ett eget sparande på ISK och tjänstepension, vilket innebär att jag kan planera uttagen så att min totala beskattningsbara inkomst hamnar under gränsen för statlig skatt.
Ja efter att du passerar brytgräns betalar du statlig skatt, så om du anser att marginalnyttan av de pengarna är för låg ska du naturligtvis inte arbeta efter att du kommit upp i brytgränsen. Fast har du en ännu lägre nytta av inkomst skulle du även kunna säga att du ska sluta när du kommit upp i gränsen för grundavdrag på 24900 för sen bränner du kommunalskatt. Allt blir ju en glidande skala.
Med lön över brytgränsen så får man dock sjukt höga pensionsinbetalningar[1], och det är ju inte tråkigt när man snart ska gå i pension och man direkt kan komma åt pengarna.
Man kan också löneväxla—det gör inte heller så mycket då pengarna snart frigörs.
Det känns som att det finns många mekanismer man kan använda för att korrigera, så man behöver inte anpassa tid på året.
För mig är det sista April. . men det beror på att ev bonus betalas ut till dom som är anställda sista April. . .slutar man dagen innan får man 0:-
Sen är det så att jag får 75tim ATI tid 1jan så det är ju dumt att sluta 31-Dec.
Lite sånt att hålla koll på- - -
Du ska få behålla de höga grundinbetalningarna även om du löneväxlar resten av lönen. Många avtal ger också en bonus på ca 6% på det löneväxlade beloppet. Jag tror det finns en maxgräns (30%?) på hur stor andel tjänsteinbetalningen får vara av den totala lönen, något jag tror man kan slå i om man löneväxlar allt över brytgränsen om man har lön högt över gränsen, så det finns lite att tänka på. Fråga din arbetsgivare så kan de hjälpa dig med exakt vad som gäller för dig (men ställ kontrollfrågor, för jag upplever att de inte alltid riktigt vet om det är ett litet bolag ). Har du kollektivavtal och är med i facket lär du kunna fråga facket också.
(@Monica kanske kan granska/rätta vad jag skrev ovan?)