Pensionär med för mkt på börsen

Jag behöver råd gällande en nära släkting som är pensionär, 72 år i juni.

Hen behöver lite mer att röra sig med varje månad. Jag tycker det är synd att hen har så mycket på börsen och inspirerar hen att leva lite lyxigare istället. Hen skulle behöva ca 4000kr mer / månad.

Jag, med hjälp av Småspararguiden, hjälpte hen att placera sitt kapital från en husförsäljning på ca 1,5 miljoner för ca två år sedan. Hen placerade på följande sätt:

Lysa - 100 000kr 60% aktier 40 % räntor

Avanza Länsförsäkringar global indexnära -
300 000kr

Nich-bank låsta till dec 2024 (ränta 3,50) -
850 000kr

Lunar
150 000kr

Idag ligger hen plus 88 000kr på Länsförsäkringar
10 000kr plus på Lysa och plus på de andra också i ränta så totalt ca 140 000kr plus

Jag tycker att hen bör ta ut denna vinst och använda 4000kr / månad i tre år. Hon ser det som en bra möjlighet att unna sig lite mer.

Hen bor fint i en lyxig våning vilket hen vill göra och det är där mycket av pensionen hamnar. Hen sjunger ibland på begravningar och bröllop och får in extra men går ibland minus och nallar då från Lunar.

Nu är min fråga, hur gör hen på bästa sätt för att inte bara låta pengarna växa utan faktiskt nu börja använda dem?

Ska hon ta ut vinsten från Avanza eller var börjar vi?
Eller Ska hon rent av minska sina innehav drastiskt på lysa och avanza och var sätter hon dem då? Vore så tacksam för input!

Mvh / Sanna

2 gillningar

Från Lysa går det att ha automatiskt månadsuttag.

1 gillning

För enkelhetens skull så skulle jag sätta in samtliga pengar på Lysa (utom sparkonto) och ha ett automatiskt uttag varje månad. Där kan man också justera risken hyfsat enkelt genom att ha mer räntor.

2 gillningar

72 år då är det bara att börja använda de 1,5 miljonerna. Vad är det att spara på?
Medellivslängden för en kvinna är 85 år vilket är 13 år.
1,5 mkr på 13 år är 9615kr/månad. Sen kan hon ha pengarna investerad samtidigt vilket gör att de kommer räcka ytterligare flera år.

Jag förespråkar att man ska leva upp sina egna pengar.

22 gillningar

Skapa en buffert och gör uttag och sätt guldkant på tillvaron. Finns barn som kan behöva kapitaltillskott imnan det blir arv om typ 15 år?

Till att börja med tycker jag du ska fundera på nyttan med ordet ”hen” i ditt inlägg (särskilt som du inte är konsekvent). I sammanhanget inte helt oviktigt om det är en kvinna eller man (medellivslängd).

I övrigt - det är ju bara att börja sälja av och flytta pengar till räntekonto i en takt som känns bekväm.

9 gillningar

Håller med. Vad är det att spara på egentligen? Börja spendera dessa 1.5 miljonerna och gör något roligt!

1 gillning

Tycker också det är dags att sluta spara och börja spendera :slight_smile: Många i den åldern har skjutit upp alldeles för mycket saker och upplevelser de skulle vilja gjort tidigare.

6 gillningar

Kanske hade skapat personen glädje att ge ett tidigt arv eller så till barnbarn etc?

2 gillningar

tror nog barnen skulle bli lite ledsna om barnbarnen fick pengar före… :slight_smile:

1 gillning

Om jag skulle vilja ge pengar till barnbarn, skulle jag inte bry mig om ifall mina fullt arbetsföra barn blir ledsna. Jag hoppas vid det laget att de skapar en trygg och stabil tillvaro själva.

Men med det sagt, har jag inga barnbarn själv och det skulle antagligen vara så att jag vill ge allihopa isåfall.

Håller verkligen med, vad ska man ha miljoner på banken för i den åldern om man dessutom har pension och har boende säkrat.

Passa på och se världen lite, kanske res med någon vän eller vänner. Har man i övrigt hälsan med sig så ska man passa på.

Skulle nog se de olika investeringarna som hinkar här och ha en hink som du faktiskt tänker att tömma innan en viss ålder.

3 gillningar

En person som har sparat hela livet har troligen svårt att göra förändring på invant beteende. Så kan vara läge att hjälpa till med val av uttagsmål så automatutbetalningen från Lysa inte bara landar på sparkontot, utan leder till konkret konsumtion eller fyller på någon annans sparande, t ex barnbarnens. Att ta ut pengar kan vara lika ångestframkallande som när det är mycket månad kvar på lönen…

1 gillning

Du kallar dig ödmjuk? Har du betalt för att vara dryg eller? I så fall lär du vara jävligt rik! Va fan har det med saken att göra huruvida jag skriver hen eller inte? Skärp dig!

2 gillningar

Nämndes väl i Denkmals inlägg varför det var relevant, prova att läsa mer än första meningen :slight_smile:

2 gillningar

Lugn nu.

Läs hela inlägget så förstår du varför excessive use of hen gör att det blir svårare att svara på din fråga. :face_blowing_a_kiss:

En ”hen” som är 72 år gammal har ungefär 9 eller 13 år kvar till förväntad medellivslängd beroende på om det är en XX eller XY. Viss skillnad.

Och ja, jag är ödmjuk. Och bäst. :blush:

3 gillningar

Hen,hen,hen,hen sen hon. What’s the point.du avslöja ju könet tillslut. Busted!

1 gillning

Det handlar här inte om att inte avslöja någons kön. Det handlar om att visa att man befinner sig inom rätt politiskt spektrum.
Att använda “hen” gör ju inget annat än att dra uppmärksamhet till könet, vilket är precis vad som önskas när det används.

1 gillning

Hen är ett jädra hittepåord från PK-maffian om du frågar mig, hatar just det ordet. Men det är min personliga åsikt. Håller med om att personen i fråga borde börja spendera sina besparingar och sätta lite mer guldkant på tillvaron.