Hej
Pensionsförsäkring har jag och där en fin portfölj av investmentbolag. Med några år kvar till pensionen upptäcker jag att Avanza där jag är kund kommer att tvinga mig att sälja alla enskilda aktier och tvinga mig att köpa fonder istället, den dag jag fyller 65 år. Aktiedepån förvandas till en fonddepå! Har gjort en research och det är inte bara Avanza som gör på detta sätt, alla banker gör på samma sätt. Jag blir tvärilsk av detta. Jag vill inte ha deras fonder, jag vill ha kvar mina aktier och sälja av portföljen i den takt jag vill. Tydligen finns det någon skatteregel som ligger bakom bankernas sätt att hantera pensionsförsäkringar på. Men jag misstänker att det även finns ett egenintresse för dem att man skall köpa deras fonder. Det borde finnas fler som har samma upplevelse av “systemövergrepp” på individens fria val och vilja. Fler som reagerat på att tvingas sälja av en bra portfölj med vinnande aktier med goda framtidsutsikter och bra avkastning, och tvingas lägga sig i händerna på dåliga omotiverade fondförvaltare! Hoppas på hjälp med att förstå, vad är bankernas sanna intresse i denna fråga. Är det att få sälja sina fonder? Vilken skatteregel är det som gör att bankerna gör om depån till en fondförsäkring? Finns det ens en sådan regel eller är det bara bankernas egenintresse av att få fondavgifter som skapar detta beteende. Bäst av allt vore om någon har en “work around” för denna situation.
Kan du länka till något att läsa?
Det är en försäkring. Alltså äger du inte värdepappren i den.
Den typen av privata pensionsförsäkringar har haft fördelaktiga skatteregler relativt att äga värdepappren själv inom något kontoskal.
För att få de fördelaktiga skattereglerna har staten satt upp ett antal begränsningar för hur och vad man kan styra försäkringsbolagets ägande av värdepapper för din räkning samt dess försäljning/utbetalning.
De fördelaktiga skattereglerna finns inte kvar. Så det finns ingen anledning att sätta in mer pengar i en sådan försäkring. Men p.g.a. statens begränsningar kan man heller inte få utbetalt från försäkringen hur som helst. Du äger ju inte ens värdepappren.
Jag fick det hela förklarat för något år sen när jag var på rångivning (tack @JFB
) hos en av dom stora pensionsrådgivarna. Det hela bottnar i hur reglerna ser ut för pensionsförsäkringar under utbetalning och specifikt kring hur värdet inte får minska dom första åren under utbetalningen.
Från Skatteverket om Depåförsäkringar;
Eftersom en depåförsäkring i grunden inte är en fondförsäkring måste den uppfylla utbetalningskravet för en traditionell försäkring för att kunna klassificeras som en pensionsförsäkring (RÅ 2007 not. 119).
Vidare om utbetalningskravet;
För en traditionell pensionsförsäkring liksom för en depåförsäkring ska pensionen under de första fem åren betalas ut med samma belopp vid varje utbetalningstillfälle eller med stigande belopp (58 kap. 11 § första stycket IL). Bestämmelsen att pensionsutbetalningarna inte får sjunka under de fem första utbetalningsåren innebär att när pensionen har börjat betalas ut måste utbetalningarna fortsätta med samma eller stigande belopp under hela femårsperioden.
Från samma artikel så finns nämnt ett undantag för fondförsäkringar;
För fondförsäkringar innebär utbetalningskravet att man bortser från sådana beloppsändringar som beror på kursutvecklingen på fondandelarna (58 kap. 15 § IL).
Som jag minns det från rådgivningen så har man två val för sin depåförsäkring som ska utbetalas;
- göra om Depåförsäkringen till en Traditionell försäkring (som tyvärr varken Nordnet eller Avanza erbjuder) eftersom dom vanligtvis inte faller i värde
- göra om Depåförsäkringen till en Fondförsäkring med möjlighet att få fortsätta placera i marknaden direkt
Som vanligt med pensionsförsäkringar är det hela ytterst förvirrande. ![]()
Avanza erbjuder en lösning om du är pro banking kund.