”Pensionsgas” införs 2027

Gasen innebär att pensionärer kommer få mer pengar i goda ekonomiska tider. Det ska kontra den broms som redan finns i pensionssystemet och innebär att pensionen minskar i dåliga ekonomiska tider.

Hur ser ni andra på denna förändring? Själv blir jag ännu mer orolig för att det inte kommer finnas någon pension kvar när det är dags för mig. Nu blir det 40-, 50- och 60-talister som tänker leva loppan på den avkastning som hade kunnat agera buffert för den minskande befolkningen som annars behöver finansiera systemet.

Jag är orolig för att vi de närmaste 10-20 åren kommer se ett konstant ”gasande” som sen byts ut till ett konstant bromsande.

7 gillningar

Mycket väsen för lite ull.

6 gillningar

Man hade kunnat få denna “gas” om man pantade 2 burkar om dagen som pensionär så blir väl snarare en skjuts av en snigel.

3 gillningar

Jag har typ redan slutat räkna med att det blir pension för mig. Eller inte så som de säger den ska bli iaf. Men jag omskolar mig nu, och kommer förhoppningsvis ha ett jobb där åldern inte spelar någon större roll (det jag jobbatmed de senaste åren kan bli lite känsligt med åldern beroende på hur ens hälsa blir) framöver. Jag tror de kommer skjuta fram riktåldern mer än vi idag inser, med betoning på tror. Och för att ha en ekonomisk krockkudde utifall åldern sätter käppar i hjulet (man vet aldrig vad man kan drabbas av) trots min omskolning, så ser jag till att spara ännu mer än vad jag trodde jag skulle behöva innan. Så jag oroar mig kanske lika mycket som dig, men känner ändå jag är på en plats i livet där jag kan se till att det ordnar sig- och är därför ganska lugn ändå. Det du skriver nu hade jag kunnat skriva för 5 år sen. Jag håller ändå med dig, men känner mig lite mer manana idag då jag försöker ordna till det, och jag har tid att ordna till det.

Hellre detta eftersom det är helt mekaniskt vid överkapitalisering, till skillnad från valfläskmanövrar (a’la inkomstpensionstillägg). Asymmetrin har ju diskuterats ett bra tag så inte allt för förvånande.

2 gillningar

Inte helt lätt om man ska gå runt och oroa sig för sin pension för jämnan.

Påverka det du kan, välj så klokt du kan och om du är orolig att pensionen tar slut lagom till din pension.

Så lär du i alla fall inte sitta i skiten ensam.

Jag kommer själv hamna nära eller under garantipensionsnivån, så jag sparar, investerar och sen hoppas på det bästa.

Pensionsförändringar lär ske 15-20 gånger innan min pension börjar plockas ut. Vissa kommer vara kassa och vissa bra, förhoppningsvis blir det tillräckligt bra.

8 gillningar

Har hellre kvar pengarna i AP-fonderna så länge som möjligt. Ska det transfereras från AP-fonderna utöver den tänkta demografiska bufferten så får de gärna sätta hela summan i PPM.

1 gillning

1200kr per år pensionshöjning är bra! Alla löne/pension höjningar och alla skattesänkningar är alltid välkomna :slight_smile: Från nästan veckan kommer progressivt många skattesäkningar med valbudget 2026 :slight_smile:

Det viktigaste jag gissar blir förstärkning av jobbskatteavdraget som brukar vara ca 400-600kr per månad per löntagares plånbok :raised_hands:

2 gillningar

Höjs pensionen verkligen?

Hur ofta hamnar nivån över 15% spärren? Någon som vet?

Det låter ju bra, men om det bara sker säg vart tionde år, så känns det mer som valfläsklöften, som inte hjälper någon.

4 gillningar

Det närmar sig ju valår nu….

3 gillningar

Det är höjning pga överskott. Jag hörde på radio en till pensionhöjning kommer med valbudget 2026! Hoppas det är större än 1200kr per år så i totalt med överskottet bli 2500-3500kr per år per pensionär så det gör skillnad för våra pensionärerna som jobbade hård för 40+ år och byggde detta bra samhället som har vi idag :slight_smile:

2 gillningar

Hoppas kan man göra. Men vore bättre med höjningar som är permanenta och inte beror på faktor x eller y, som kanske sällan infaller.

1 gillning

Höjning på grund av överskott, eftersom pensionssystemet är överkapitaliserat nu. Vem vet hur det ser ut om 15-20 år.

Pensionen är väl inte en belöning från staten och nuvarande arbetande generation för ett hårt arbete? Det ska ju vara pengar man har tjänat in under sitt arbetsliv.

2 gillningar

På princip- och teorinivå håller jag med. Det borde vara som du säger.

Men vi vet alla att numera är en del av den allmänna pensionen faktiskt ett bidrag från statens budget. Och det finns också många andra bidrag/bistånd som staten delar ut, och som diskuteras varje september. Med detta i åtanke, och med tanke på Sveriges budget 2026, ser jag till exempel att 55 miljarder kr per år ges i bistånd till utlandet. Givet att vi har 2,3 miljoner pensionärer, skulle jag till exempel skära 10 miljarder kr i bistånd budget och dela ut dessa till de 2,3 miljoner pensionärerna. Det innebär extra allmänpension ca 4000kr per pensionär per år. För dessa människor har arbetat hårt i över 40+ år för att bygga det som vi yngre idag tar för givet. Så det handlar om budgetprioritering och omfördelning, och jag förklarar hur jag skulle finansiera det extra bidraget för höjd allmänpension i ca 4000kr per pensionär och per år. Och jag säger igen, jag är den sista som är för bidrag generellt, men i just detta specifika fall är det så här jag tänker.

2 gillningar

Är du säker på att sidas budget är 55 miljarder? Det låter högt.

Sida själva anger 24 miljarder.

Sida

den totala biståndsbudgeten är däremot 55 miljarder.

2 gillningar

detta menar jag, biståndsbudget per år. Jag trodde SIDA hanterar hela biståndbudget med du är rätt. Har fixat

Trams och valfläsk tyvärr

1 gillning

Jag håller med om trams, men vilka röster köps av en parlamentariskt sammansatt grupp (pensionsgruppen) där samtliga riksdagspartier är representerade ?

3 gillningar

Vänta några veckor på de samlade budget beskeden. Det kommer fler pensionshöjningar utöver den som annonserades i dag. Det gynnar alltså i sin helhet den nuvarande koalitionen och inte oppositionen.

På tal om oppositionen minns jag att de 2022, några månader före valet, höjde bara garantipensionen med 1 000 kr i månaden. Ingenting för majoriteten av pensionärerna som arbetat i över 40 år. Det verkar ha räckt för att förlora valet 2022. Så duma väljarna var inte!

Inte ens i närheten av den höjning på 1 000 kr i månaden av garantipensionen som den nuvarande oppositionen genomförde i juni 2022, precis före valet. Och sen förlorade valet.

1 gillning

Många med garantipension har också jobbat 40+ år.

2 gillningar