Pensionsspar större summa!

Hej, Jag har en större summa att placera,

ca 950 000 kr. Har fått rådgivning på min bank där jag fick förslaget att sätta in hela summan direkt på Handelsbanken Multi asset 75. Förvaltningsavgiften är där 1,45. Hur kan jag tänka kring detta? Borde jag sätta in allt på samma ställe samt hela summan direkt eller månadsspara istället och kanske sprida ut det mer? Är det lönt att ev sätta pengarna på ett

3 årigt sparkonto på 2%?Jag är 45 år och vill spara aktivt så att jag har möjligheten att sluta jobba vid 60. Tacksam för svar, vänligen Katrin

Om jag vore dig så skulle jag kolla in Spiltan Enkelt! Då får man räntor och lite annat!

1,45 låter dyrt

För tjänstepension skulle jag ha 10% aktiefonder pr år pengarna kan stå kvar. Så köp istället en billig global indexfond som du har i 5 år, sen växlar du 10% om året över till en räntefond.

Hej Katrin!

Angående frågan om du borde lägga in allt direkt eller sprida ut så finns det en grym artikel du hittar här om detta!

Sedan så beror det lite på hur lång tidshorisont du har på ditt sparande för att veta hur du bör placera, börja med att kolla in artikeln ”Fyra Hinkar Strategin” som för klarar hur du kan lägga upp ditt sparande.

Hoppas detta svarade på din fråga!