Jag skulle vilja ha alla råd jag kan få gällande pensionssparande. Jag är 53 år och har 900’ på ett vanligt sparkonto utan ränta som jag vet att jag borde placera nån annanstans, men alla val ger mig ångest och detta har resulterat i en sjukt hög tröskel och att jag inte gör nåt alls med pengarna. Jag har funderat på Lysa - men känner mig lite lamslagen.Tar gärna emot tips och hjälp för att hantera mitt sparande på ett bättre sätt.
Om du planerar att jobba fram till åtminstone 65 så skulle jag kollat upp om din bank har någon billig Global Indexfond som du kan placera pengarna i, välj att placera dem i en Kapitalförsäkring eller ISK.
Det är min idé om vad jag hade gjort i din situation
Vilken bank har du pengarna på? Som @AC72 skriver finns det säkert en global indexfond med låg avgift där som du kan placera pengarna i om du inte vill dra igång med Lysa.
Tack för snabbt svar och guidning! Ska kolla upp det.
Jag har pengama hos Skandiabanken, men har även SEB som bank.
Lysa är ju väldigt bra just när man inte vill lägga tiden eller att det ska vara krångligt. Man svarar på några frågor om sin personliga situation och sen är man igång och det är verkligen allt man behöver göra. Lättare kan det knappast bli. Alltså på 5 minuter kan du vara igång (och klar) och sen behöver du inte fundera mer, ganska skönt.
Det investerande som faktiskt blir av är så klart det bästa. Välj det som innebär minst mentalt motstånd. SEB ska bl.a. ha fonderna Länsförsäkringar Global Index, Robur access global och Storebrand global all countries om jag inte missminner mig. Samtliga är breda och har låg avgift. Den sistnämnda är den bredaste och innehåller också tillväxtmarknader vilket de två förstnämnda inte innehåller. Den har också något högre avgift. Oavsett vilken du skulle välja så blir det det bra. Känner du att Lysa är enklare och smidigare så kör på det.
Lycka till!
Hej!
Mitt förslag är att du öppnar ett ISK på Skandia, för över hälften av pengarna dit, dvs 450 000 kr och köper fonden Skandia Global Exponering, en global aktieindexfond med låg avgift. Resten låter du vara på ett sparkonto hos Skandia (2% ränta, fria uttag, insättningsgaranti).
Jag hade nog valt att behålla 225 000 kr på sparkontot och fört över 675 000 kr till ISK och köpt Skandia Global Exponering, men det kan kännas bättre att börja med en mindre summa. Du kan testa med 10 000 kr först om du känner dig osäker.
För mig känns det tryggt och bra att ha en ganska stor summa kvar på sparkontot, men det är olika vad man föredrar.
Kom ihåg att fonden kan både öka och minska i värde och det är bara sparande på lång sikt som passar för aktiefonder.
Lycka till! 

Tycker du det är svårt att lägga in alla pengarna är mitt tips att börja lägga allt nysparande på t ex Lysa. Efter att du kört det ett tag kommer det inte kännas så dramatiskt längre, och du kan börja flytta in delar av de redan sparade pengarna allteftersom du får mod.
Ett bra sätt att avdramatisera det är helt enkelt att öva sig.
Tack snälla för alla era goda råd och informativa förslag. Och framför allt för den fina förståelse för vad jag tycker är en lite galen oförmåga att ta tag i detta (jag är tämligen kompetent i alla andra sammanhang
). Nu känns det mkt bättre och enklare - särskilt förslagen att dela upp, börja litet och bara testa osv. Vilket fint och hjälpsamt forum detta är! <3