Pensionssparande föräldrar

Hej rikatillsammans!

Jag har nyligen börjat intressera mig för investeringar och har haft stor hjälp av råden här för egen del. Nu vill jag lära mig mer hur jag bäst hjälper mina föräldrar att investera till sin (privat) pension, och behöver er hjälp.

De är födda i 60-, respektive 70-, talet och jag är därför medveten om att rekommendationen kan skilja sig för de båda (nästan 10 års åldersskillnad).

Gemensamt för de båda är att de önskar vara så passiva i sitt engagemang som möjligt. För att få hjälp att ombalansera sina portföljer med aktier/räntor övertid funderar jag på att rekommendera SPP generationsfonder, då lysa inte erbjuder denna ”automatiserade” tjänst idag.

Så, Vad tycker ni om SPP generationsfonder? Vilka andra blandfonder/lösningar till låg avgift rekommenderar ni?

Tack snälla för att ni hjälper mig hjälpa föräldrarna.

Sarah

1 gillning

Välkommen till forumet! Vilket slags sparande tittar du på?

Du kan börja här: Spara rätt och lätt till pensionen | 16 tips för en bättre pension

Om du tittar på premiepensionen så är Ap7 Såfa något som sägs vara det bästa valet.

Om du tittar på tjänstepension så är det mer komplext och då behöver du återkomma kring var tjänstepensionspengarna finns.

Tittar du på det privata pensionssparandet har jag kommit fram till att försöka skugga Ap7 Såfa åt min mor, och valt Lysa åt henne. Tex så skulle din förälder som är född på 60-talets fördelning se ut såhär på SPP Generation 60-tal.

Ungefär 76.9% aktier alltså, resten räntor.

Ap7 Såfa skulle fördela enligt följande:

73% Aktier, resten räntor.

Du kan göra samma fördelning helt själv i Lysa åt dina föräldrar (du drar i ett reglage på deras webb). Alternativt att du balanserar årligen mellan ett sparkonto och en global aktiefond tex Länsförsäkringar Global Index (fonden rekommenderas av RikaTillsammans). Lysa har sparkonto och aktiefond, allt på samma plats så att mor kan följa allt, Lysa har dock lägre ränta men vi valde bekvämlighet först.

Om dina föräldrar privatsparar på Handelsbanken har vissa på forumet ett nytt uppslag på att Dimensional World Equity är en bra globalfond inklusive tillväxtmarknader, den har massor med aktier jämför med en vanlig indexfond och förvaltar den åt en till en låg förvaltningsavgift.

Tack snälla för svar @lexlexlex !

Det gäller privatpension, men vad gäller Lysas fördelning aktier/räntor, justerar du manuellt fördelningen ju närmre inpå pensionen din mamma kommer likt SPP generationsfonderna eller hur går du tillväga? Det var nämligen det jag tyckte lät bekvämt och bra men saknar som service i Lysa för mina föräldrars del.

Jag har inget bra svar varför, jag sätter både 40% av sparandet på sparkontot och 60% av sparandet på isk-kontot och skruvat den till 60/40. Egentligen ska kanske dina föräldrar ha en del buffert först på ett sparkonto, om de inte redan har det, och en del i lite mer riskabla sparandet på ”ISK-kontot”.

Såg en kul kalkylator från SBAB för att räkna ut en buffert: Starta - SBAB

Jag kommer mycket riktigt skruva några procent enligt AP7 Såfas fördelning (som man kan skruva på här https://www.ap7.se/) på mammas födelsedag. Hon är 67, så sparandet fortsätter som pensionär. Sen bestämmer vi när och hur utbetalningen ska se ut, Lysa har funktioner att man kan ta ut en viss procent per månad osv.

Välkommen hit :slight_smile:

Om man vill hålla det väldigt enkelt är sk generationsfonder ett bra alternativ så länge avgiften är låg.

För pensioner finns inte alternativet att sätta cash på sparkonto med ränta istället för räntefonder. Så om man inte är speciellt engagerad i sina pensionspengar så kan man hamna rätt fel i risk om man inte manuellt styr ner aktier och upp räntor. Samtidigt ska man inte helt ta bort aktier för då riskerar inflationen att äta ur köpkraften. Därav bra för ointresserade med generationsfonder som styr över automatiskt. Kostnaden bör man hålla under 0.4% i fondavgift.

Privatpensioner verkar redan ha avhandlats.

För PPM, så är AP7 Sofa ett väldigt bra alternativ.

För tjänstepensioner så beror det på vilket avtalsområde man tillhör och vilken upphandling som gjort. Det styr vilka bolag man har möjlighet att välja mellan.

• SPP är det inget fel på och deras generationsfonder verkar vettiga.
  • AMF är ett annat bra bolag.
    Men det finns såklart fler.

Enklast är att du hjälper dem logga in på Minpension.se för att se vilka pensioner de har. Där står oftast också vilket avtalsområde det gäller (tex ITP)

Sedan kontaktar man / loggar in på den Valcentral som hanterar avtalsområdet. Valcentralen är som det säger en funktion för att hjälpa en att välja. Där kan man se vilka försäkringsbolag / banker man kan välja mellan att placera pengarna. Se länken nedan för att förstå vilken Valcentral som gäller för olika TJP avtal.

Därefter kan man kolla upp försäkringsbolaget/banken för att se om de har generationsfonder med bra pris.

Därefter flyttar man pengarna dit och väljer generationsfonden.

Hoppas dina föräldrar inte har för många olika TJP för då blev det lite jobb. Men börja med de största och återkom om du kör fast. Lycka til :slight_smile:

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/kollektivavtalade-tjanstepensioner/jamfor-valcentraler/

1 gillning