Hej. Jag har grottat mycket i detta sista tiden.
Enligt Nordnet (på telefon) så finns inga extra avgifter vid utbetalning av tjänstepension (TP).
Dvs om behållningen minskar 10.000 kr en månad under utbetalningen så får man 10.000 i pension. På detta kommer avdrag för vanlig inkomstskatt alt pensionsskatt som är likvärdig eller aningen högre.
På en direktpension (DP) dras den deklarerade vinsten av med beloppet som inbetalats till pensionen vilket kan vara bra map ratsit/eniro/alla möjliga, om jag förstått det hela rätt.
Men det stora problemet blir ju att under pensionsutbetalning från ABt så får du pension+24,26 % i särskild inkomstskatt som en kostnad, vilken du inte kan utnyttja om du inte har aktiv verksamhet (intäkter) i bolaget. Därmed blir det en massa trixande för att få denna intäkt. Tex att ha DP delvis eller helt och hållet på en vanlig Depå, med bristen att skatta 30% på all vinst. Det är fullt möjligt. Jag gjorde ett snabbt överslag och kom fram till att i en vanlig depå ägd privat eller ej, och med rimlig avkastning och rimlig statslåneränta (närmare 2% än 5% som jag sett folk skriva om) så fick jag fram att man behöver sitta på ett innehav i depån ungefär 15 år innan kostnaderna blir lika när man säljer. Puh nu kommer jag säkert bli tvungen att räkna ut det igen… OBS att du behöver ha icke utdelande fonder i depån till skillnad från utdelande aktier för att få detta att flyga. Så tänker jag i alla fall.
Allt detta förutsätter ju att inga regler ändras signifikant på 20 år iaf.
Kolla gärna upp det och säg till om jag missförstått något.
Edit: Nu läste jag om allt från ovan och förstår nog att Henrik visste om kostnad/vinst problemet men i det läget (de första två gångerna jag läste tråden) förstod jag det iaf inte. Jo, och givetvis kan man ju välja att ta lön för de första 100.000 kr varje år från DP. Tyckte faktiskt att det såg bra ut upp till 200.000 på pensionsuträkningen. Men då är vi där igen med att ordna intäkt att kvitta mot. Just nu tänker jag att köra max TP utan avgifter (0,04% i skatt), därefter KF (runt 0,65% i skatt) till största del men även lite i Depå bara för att se om man klarar av det
Att inte kunna byta alltså. För att senare år köpa globala/svenska aktiefonder utan utdelning i Depån. Och glöm inte, bara för att du tar ut pension från 65 så är ju inte sparhorisonten plötsligt 0 år! - Go Long!
Meddelande från moderatorn
Stänger denna tråd och rekommenderar följande mer aktuella tråd: