Pensionssparande i Spiltan?

Jag har Lysa hållbar 100% aktier. Jag har inget bestämt ”ställe” för mitt eget pensionssparande. Funderar nu på att låta Spiltan aktiefond investmentbolag bli det forum i vilket jag sparar själv till pensionen utöver ap7 såfa och tjänstepension. Låter detta som en bra idé? Känns som en bra fond för pensionssparande och sparande till barnen. Vi har den även åt våra barn.

Det är enligt mig en smal nischfond som för mig personligen inte skulle passa som det enda pensionssparandet förutom allmän, ppm och tjänstepension.

Den investerar bara i svenska investmentbolag så man blir ju väldigt beroende av hur just dessa går. De har ju gått bra historiskt men kommer de att fortsätt med det?

Skulle jag bara välja en enda fond för långsiktigt pensionssparande så skulle det bli en global indexfond istället. Då är man mer skyddad mot att vissa branscher eller geografiska områden går sämre än vad man hoppats.

2 gillningar

Varför inte ha Lysa Hållbar 100 % aktier för pension och barnspar också, som du har till dig själv?

Jag skulle inte kalla Spiltan Investmentbolag för en smal nischfond. Tittar vi på fondens största innehav (över 1%) så återfinns ett flertal investmentbolag där innehaven inte överlappar särskilt mycket och några enskilda aktier

Granskar vi sedan de fyra största bolagens egna största innehav så växer listan med bolag i fonden betydligt redan där:
Investor B

Industrivärden C

Lundbergföretagen B (Här uppstår ett visst korsägande då Lundbergs även är storägare i Investor)

Kinnevik B

Dessa bolag har har många fler innehav utöver topplistorna och bolag som Investor har en hel del onoterat också. Därtill kommer flera andra investmentbolag i listan över innehav i Spiltan Investmentbolag. Min personliga åsikt är att det är en bred och bra fond med låg avgift. Den är en solklar del i mitt barnspar.

1 gillning

Forskningen pekar väl på att det mest passande för lång sikt angående risk&avkastning är en globalfond under lång tid. Men saken är ju den att ingen vet vad som kommer hända eller vad som ska gå bäst fram tills du går i pension. Om du vill spara i spiltan tycker jag att du ska göra det. Om du är trygg med svängningar i portföljen och vill ha sparande i sverige, tycker jag att du ska ha det. Det bästa sparandet är det som blir av, oavsett hur mycket och i vilken fond :blush:

jag själv sparar i PLUS allabolag,småbolag,mikrobolag. Det är det som jag tycker att jag vill spara i. Kommer det gå bättre än en globalfond när jag går k pension om 30 år? Ingen aning, men jag känner mig trygg med det valet :blush:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en bra fond och håller med talaren över mig. Bolagen som är i fonden har många bolag i sin portfölj.

1 gillning