Jag och mina syskon har tänkt att vi månadsvis ska spara undan lite pengar på ett isk-konto åt våra päron som en liten bonus till deras pension. Det ligger mellan 3-5 år fram beroende på hur de väljer att göra.
Vår första tanke var att sätta upp ett konto på Lysa, som jag använder, och när det väl är dags får de välja om pengarna ska användas eller fortsätta ligga.
Så min fråga är egentligen vad ni har för tips för en sån här idé?
Allt från tankar om fördelning till andra lösningar eller roliga idéer för ändamålet!
Edit: Lägger till här att tanken var även att överlåta ägandeskapet av kontot till någon av föräldrarna så att de kan välja vad de vill göra med det. Låta det ligga, fortsätta spara, ta ut, etc. Vi kollar på den möjligheten. Alltså, primärt är målet att pengarna ska komma dem till dels på något vis men hur är inte helt klart ännu.
Om det är så att dom som majoriteten av nyblivna pensionärer numera kommer få diverse behovsprövade tillägg får man kolla vad reglerna säger om gåvor i det läget.
Som exempel på hur regler kan vara är att
Människor som lever på försörjningsstöd kan man faktiskt inte hjälpa med ens en tusenlapp till jul öppet. Då dras den av från stödet. Dvs gåvan går till statens skattkista oavkortat. Kanske inte var vad givaren tänkte sig. Rimligen borde man utan avdrag kunna ge bort ett engångsbelopp om X. Kr så länge var och ens förmögenhet inte uppgår till mer än 100Ksek.
Eftersom det är lite osäkert vad utfallet blir, alltså både kort sparhorisont tills päronen får ta över, samt osäkerhet vad de väljer att göra, så hade jag nog bara valt en klassisk 50/50-portfölj på Lysa.
Då kan de själva skruva upp risknivån om de väljer att fortsätta spara ett tiotal år till, eller behålla 50/50 och använda pengarna till roligare saker