Jag har i min enskild firma avsatt totalt 500 000 kr i en periodiseringsfond.
Nu tänkte jag avveckla den enskilda firman och därmed lösa upp dessa periodiseringsfonder och undrar lite vad som vore bäst.
Lösa upp i enskilda firman och betala avgifterna.
Flytta över enskilda firman till mitt existerande aktiebolag och därmed även föra över per-fonderna och därmed betala bolagsskatt på per-fonderna.
Andra idéer? Vad vore bäst för att hantera göra sig av med dessa per-fonderna?
Ha kvar din enskilda firma paralellt och skatt a fram periodiseringsfond så att du med lön + periodiseringsfond når ca 600.000kr i årslön. Det är det skattemässigt bästa alternativet. I ensikd firma betalar du ju bara 28.9% i egenavgift men i AB betalar man ju 31.4% i motsvarande social avgift.
Det är svårt att säga utan mer detaljer. Du får räkna på det.
Personligen hade jag valt att föra över dem till ABt och ta dem som utdelning. Men jag väljer så för att jag är så pass gammal att jag inte tycker att 350 tusen till i bruttolön skulle ha så stor effekt.
I ena vågskålen får du ut ca 250 tusen (lönealternativet) + ac 250 kronor i månaden i pension livet ut från 65. I andra vågskålen får du ut 320 tusen i handen när du väl kan ta ut utdelningen. OBS: Mkt grovt räknat och utan att ta hänsyn till annan lön.
Skatteverket.se logga in och titta på dina inlämnade deklarationer, där finns uppgiften.
Jag skulle säga att Monicas beräkning är väldigt schabloniserad. Man får ju massor av avdrag som sänker skatten betydligt. Grundavdrag, jobbskatteavdrag, 15000kr nedsättning av egenavgifter m.m. förra året betalde jag 36% total skatt på vinsten i enskild firma + fick pensionsinsättning allmän pension. Använd skatteberäkningsverktyget hos Skatteverket och gör en detaljerad beräkning är min rekommendation.