Hej
Jag är ny på forumet. Kan jag ställa en följdfråga?
Jag är 68 år och har ett aktiebolag som ensam ägare. Sista året ej haft intäkter däri, men plockat ut utdelning för att successivt tömma tillgångarna .
Jag jobbar som timanställd och tar ut pension vilket gör att jag tangerar gränsen för statlig skatt. Nu måste jag detta år återföra periodiseringsfonder. Vad är smartast:
Att ta ut lön och soc.avgifter till samma belopp som periodiseringsfonden,för att undvika skatt på densamma, men då få betala statlig skatt på denna lön?
Att skatta periodiseringsfonden, och sen ta det som blir kvar som utdelning?
Ta du ut allmän pension?
Hej. Du får kolla vad som gäller vid din höga inkomst exakt. Det har jag ingen erfarenhet av.
OM du från nu och framgent kommer att dra in över statsskattegränsen i lön + pension så ligger du fint till ekonomiskt men det finns lite mindre planerande man kan göra för att minska sin skatt.
Vid din ålder är dom sociala avgifterna på lön BARA 10,2 % som OM man tjänar under ca 50.000 per månad går till din egen ålderspension du snart skall få del av. På den del som ligger över 50.000 per månad går dom pengarna dock i “svarta skattehålet”. Ändå. 10,2 % är inte så mycket jämfört med den normala arbetsgivaravgiften på 31,42 % .
I räknesnurran nedan kan man labba med sin pension och sin lön och se hur mycket skatten blir.
Om du under säg nästa år tar ut 600.000 i lön och 0 i pension blir det bara ca 19% löneskatt på det. Då kan du dessutom ta ut 300.000 i 20% beskattad utdelning.,
Tar du samtidigt pension eller högre lön blir marginalskatten på den delen hög.
Monica undrar nog om du har statlig pension igång (som du kan stänga av). Det kan vara lämpligt för att undvika hög marginalskatt framåt. Den delen får man ändra hur man vill. Pengarna sparas då till senare.
Att återföra periodiseringnsfonderna och betala vinstskatt på dom och mata ut dom som utdelning upp till 204.000 (2024) och lön så länge man slipper hög marginalskatt på lön/pension. Det ger lägre beskattning.
Hej. Ja, jag tar ut allmän pension, så det " lönar sig" kanske att minska på den. ( Men man vet ju inte hur länge man lever). Jag har inte alls så mycket pengar kvar i företaget. Kan nog ta slut om ett par år, om jag plockar utdelning och , från periodiseringsfonden, lön plus soc.avgifter.
Det kan också bli färre timmar som anställd…
Jag får nog räkna på det successivt under bokföringsåret.
OM du inte har så mycket pengar kvar i företaget kan det vara viktigt att inte ta ut lön så att du betalar 20% extra skatt till staten och inte får något av de 10,2% du betalar i pensionsavgift av samma skäl om du tar ut mycket lön + pension >ca 50.000/månad hela kalenderår.
Jag har svårt att se att det skulle kunna vara vettigt att ta ut så att du får skatta bort hälften av det du tar över statsskattegränsen via minskat jobbskatteavdrag och statlig skatt mm. Då ska man ha riktigt dåliga hälsoutsikter på säg 10 års sikt
Det som kan ändra på på lämpligt upplägg är om du har en riktigt maffig tjänstepension som skickar upp dig över statskattegränsen nu vad du än gör. Kanske skall du då lämpligen ta ut alla företagspengarna som utdelning över så många år som det går.
Då är det definitivt dags för dig att räkna om… De låga arbetsgivaravgifterna i kombination med det förhöjda jobbskatteavdraget och ny intjäning av pensionsrätter gör att det är lönsammare att ta ut lön än utdelning om du kan hålla beloppen på en vettig nivå. Genom att pausa hela eller delar av den allmänna pensionen kan du få ut lön till låg kostnad. Se till att räkna totalkostnad för bolaget och hur mkt du får ut i handen vid olika alternativ och olika belopp (pension, lön, utdelning). Räknaren @Mikael8 rekommenderar är toppen!
Bra svar ovan.
Tänk också på att återföring från periodiseringsfonden måste ske senast 6e året efter att avsättningen gjordes. Så det kan inte stå där hur länge som helst.
Blir en del parametrar att klura på ![]()
Tack för bra svar Mikael och Monica!
Jag har bokföringsår 1 september till 31 augusti, så nu blir det till att räkna månad för månad framöver. Planerar att stoppa den allmänna pensionen 1 januari. Sen ta ut lön och soc.avgifter för motsvarande beloppet på periodiseringsfonden, under våren.Addera lönesumman som timanställd. Sen, nästa höst, eventuellt starta uttaget av den allmänna pensionen igen.
Verkar det förnuftigt?
Det är omöjligt för mig att besvara med så lite info. Det är just denna typ av planering jag lär ut på min företagarkurs eller hjälper företagare med när de bokar en konsultation.
Ok, jag förstår.
Tack för all din information, den har fått mig att planera bättre.
Med vänlig hälsning