Personlig säkerhet

Samma sak med isk, vet du hur mycket man betalar i isk-skatt räknar du bara baklänges på årets schablonskatt och får då på kronan hur mycket som ligger där.

Var står det att ränteinkomster är offentliga uppgifter?

Och menar du att det även är offentliga uppgifter vad andra betalar i isk-skatt? Var kan du se att detta är offentligt och hur kan har se vad du eller någon annan random betalar i isk-skatt?

Var står det att det inte är det?

Detta är “Inkomst av kapital” som är offentligt och du får ut det från ratsit mfl.

I det så ingår en hel del. Som ränteutgifter (Så den blir minus) men även 3:12 utdelningar beroende på hur stora de är, ISK skatt, ränta på sparkonton.

Så du kan inte se exakt men säg att du ser någon som har 1m i den så kan du räkna med att de har en ansenlig förmögenhet.

2 gillningar

Sverige är ett av världens mest transparenta länder när det gäller ekonomi. Har man bara grundläggande kunskap går det att få fram väldigt mycket om en privatpersons ekonomi.

För de som har enmansbolag har man i princip full insyn anonymt och gratis via allabolag.se, bl a.

Och när skattelättnad för isk/kf införs 2025 blir i praktiken även mängden pengar på kf offentlig.

Och/eller investera i ett par bra löparskor och konditionsträning. :upside_down_face:
Svårt att försvara sig mot t.ex. en kniv.

1 gillning

Eller att de sålt en bostad.

Jag tror ändå att det är svårt att med någon säkerhet säga hur mycket pengar någon har på det sättet.

Nedan är försvårande omständigheter:

• Om jag tolkat det rätt så är det överskott av kapital som visas hos t.ex. Ratsit och i tidningarnas listor och inte inkomst av kapital.
    Dvs. har man bolån och andra ränteutgifter så minskar det överskottet av kapital så att det ser mindre ut.
    Speciellt schablonintäkt på ISK är inte så jättehög så har man ett stort bolån kan det pareras en hel del.
    Med ett stort bolån kan man t.o.m. uppvisa underskott av kapital trots att man har flera miljoner på ISK.

• Det kan se extremt olika ut om man har pengarna på t.ex. ett ISK kontra aktie- och fonddepå och då lär man nästan ha information om hur och vad personen placerar pengarna i. Andra typer av kapitalvinster som bostadsförsäljning kan också spöka till siffrorna och göra dem svårtolkade.

• Folk som tjänar mer kan löneväxla till pension och stora delar av sparandet göms då i pensionskapital via arbetsgivaren istället.
    Detsamma gäller den högre pensionsavsättningen som kickar in när man tjänar runt 50tkr/mån.

Tittar jag bara på mig själv så ser jag fattigare ut än vad jag är p.g.a. ovan punkter.

Jag kan inte se att det finns något sätt att få ut inkomstdeklarationen i detalj så att det skulle gå att få grepp om ovan.
Inkomst av tjänst och överskott av kapital går att få ut som klumpsummor men det är svårtolkat.

Tittar jag på kreditupplysningar på mig själv är det samma sak där, de klumpar ihop underskott av kapital och överskott av kapital och visar nettot.

Om jag t.ex. har överskott av kapital på 30k kan det betyda att jag har aktier på en depå som gått bra och sålt med 30% skatt på vinst, utan att det är särskilt mycket pengar.
Alternativt skulle jag kunna ha ett antal miljoner på ISK eller depå inkl. orealiserad vinst + bolån och så skulle det se likadant ut inkomstmässigt, trots att nettoförmögenheten är en helt annan.

1 gillning

Självklart är det bättre. I videon du länkade till så blev de direkt attackerade av någon som själv hade erfarenhet av kamp med skydd. Att bege sig in i slagsmål med kniv går naturligtvis inte omöjligt att undvika träffar helt. I de flesta fall tror jag dock kniven i första hand används som hot.
Jag har själv blivit utsatt för rånförsök med kniv och hade som plan att springa efter snabb low kick för att försvåra jakt om jag skulle hamna i situationen. En rejäl low kick från någon som vet dom gör om man själv inte är van och härdat sig och har styrka och stabilitet runt knät gör att man i bästa fall inte kan gå ordentligt på ett par veckor. I mitt föll han rejält och tappade kniven. Var enkelt efter det att sätta sig i mount med armlås medans frun ringde polis.
En av de mest tillfredsställande känslor jag haft.

Jag skrev att det inte fanns när man kunde söka i skatteverkets terminaler. Det finns inte heller i taxeringskalendern eller Ratsit-kataloger.

1 gillning

Vantage påstår ju att man kan se ränteintäkter och isk-intäkter separat. Har aldrig lyckats komma över sådana uppgifter så därför undrar jag hur det skulle gå till. Om någon har en miljon i överskott av kapital tolkar jag det som att personen har sålt en bostad med vinst (för att sedan köpa en ny och ha alla pengar låst i den nya bostaden). Däremot, om någon år efter år har överskott av kapital på en miljon så skulle man nog kunna anta att personen sitter på mycket pengar.

1 gillning

Exakt på pricken vad jag också kommit fram till så därför blir jag väldigt intresserad av hur man gör för att få fram ränteinkomster och isk-inkomster separat. Har aldrig sett det men hade varit väldigt intressant om det hade gått att få fram på något sätt. Verkar dock vara svårt att få svar på hur man får fram detta så jag funderar om det inte är så att vantage bara killgissar

1 gillning

Ok, kan du med din grundläggande kunskap visa hur du kan få fram den detaljerade underliggande datan för underskott/överskott av kapital på en privatperson?

Dvs. som du påstått tidigare i tråden, att du ska kunna räkna ut hur mycket någon har på ISK, i så fall behöver du den detaljerade datan.

Om inte så antar jag att du har fel, men jag kan skicka en fråga till Skatteverket om du inte har någon källa.

1 gillning

Jag räknar kallt med att om det gick skulle Ratsit, kreditupplysningsbolagen och lokaltidningarna köpa och sälja den informationen, men det gör de inte.

@Passiv @Gabriel Hänvisar till @Jackalope svar.

Ok, Jackalopes svar var att det inte går att se detaljerat och bara i klump, så då var ditt påstående om att du ska kunna bedöma hur mycket någon har på ISK felaktigt.

2 gillningar

Jag skrev om indikationer.

Helt klart men det låter nästan vantage som att det finns någon lite mer dold/hemlig väg där man via besök på skatteverket på något sätt kan då fram denna information.

Inte i ovan inlägg.

Syftade på ränteintäkterna, se längre upp.

Lovar, känner inte till någon hemlig väg :blush: Min poäng är att vill någon anstränga sig för att få en uppfattning om det finns mycket tillgångar kopplat till någon har man väldigt bra möjlighet att lyckas i Sverige bara genom att lägga pussel med offentlig information.

Det är t ex så som duktiga journalister jobbar.

Men nej, man kan sannolikt inte få allt på öret, men det behövs inte.