Personlig säkerhet

Ni som är “set for life”, hur tänker ni runt er personliga säkerhet?

Jag fick nyligen en friend request från en uppenbar gangster bitch. Som jag tog bort. Men om jag är i kikarsiktet nu då är det ett problem.

1 gillning

Jag får friend requests och följare från ”sol och vårare” två, tre gånger per vecka på sociala medier.

Så det får man nog tyvärr leva med, oavsett kapitalstorlek.

Men hoppas någon har bra tips i övrigt.

3 gillningar

Jag tror det är enklare att hålla en låg profil med ägande av värdepapper och leva av avkastningen än att göra det via hög lön.
Tänker att det är svårt att veta någons förmögenhet men har du hög lön så kommer ditt namn läggas ut i lokaltidningen som en “nyhet”.

3 gillningar

Inkomst av tjänst är offentlig uppgift och busenkelt att ta reda på idag, även utan lokaltidningens hjälp.

Liksom engagemang i privata bolag.

Det står även på deklarationen hur mycket isk-skatt du betalt, så med enkel matematik kan du kartlägga dessa tillgångar också. Liksom pengar på bankkonton med mera via taxerad ränta.

Med skattelättnad på isk/kf borde man snart kunna räkna fram värdet på kf oxå via offentliga uppgifter.

Aktier i depå finns väl registrat på VPC etcetera.

Så nej, du som äger saker legalt i Sverige idag har svårt att dölja saker.

1 gillning

Det kommer väl bara gå att luska ut att någon äger >=300k eller vad det nu blir?

Kanske det, men skulle inte förvåna om allt redovisas. Tänker att många har flera kontona och man måste summera allt för att säkerställa om man kommit upp i 150K eller 300K 2026.

Svårt att en sådan körning bara skulle ”stanna” när man hittat tillräckligt. Därav blir jag inte förvånad om hela beloppet dyker upp på deklarationen.

1 gillning

Har aldrig begärt ut det själv men kan man verkligen få ut hela deklarationen / skattebeslutet så detaljerat på en annan person?

Dvs. där olika inkomster av kapital specificeras separat och i detalj.

Alltid när det redovisas av div. tjänster, som jag har sett, så är det alltid grovt och bara uppdelat mellan inkomst av tjänst resp. kapital.

Med den infon kan ju kapitalinkomster lika gärna komma från försäljning av gamla aktier av mindre värde eller en fastighetsförsäljning.

Men det kanske går att få ut detaljerat?

1 gillning

Tyvärr ingen källa, men Copilot tycker inte det går att få ut den uppgiften på andra.

Frågade var den fått infon och svaret blev

Informationen om att privatpersoner inte kan få ut andra personers skatteuppgifter kommer från allmänna sekretesslagar och regler om personuppgifter. I Sverige skyddas dessa uppgifter av offentlighets- och sekretesslagen samt dataskyddsförordningen (GDPR), som styr hur personliga data får behandlas och skyddas.

Vill du veta mer om dessa lagar och regler, eller har du några andra frågor?

Ett besök på Skatteverket kan ge dig väldigt mycket detaljer om en privatpersons ekonomiska förehavanden om man vet hur man läser deklarationen.

Själva kontrolluppgifterna omfattas av absolut sekretess men den resulterande (totala) kapitalintäkten blir offentlig. Skillnaden från nästa år att även kontrolluppgifter för schablonintäkter för KF och PEPP kommer avkrävas, inklusive från utländska aktörer. Sida 28, https://www.regeringen.se/contentassets/9e1b3c47fc30493aa7d05f83a75f6eed/en-skattefri-grundniva-for-sparande-pa-investeringssparkonto-och-i-kapitalforsakring.pdf

I den offentliga deklarationen kommer de klumpas ihop med alla andra kapitalinkomster, så beroende på storleken av eventuella avdrag för kapitalinkomster och om utrymmet i den skattefria grundnivån räcker behöver de nödvändigtvis inte synas alls.

KF var det perfekta, lagliga gömstället för dolda förmögenheter men den luckan kommer nu täppas till. Det är tråkigt men det kommer bli oerhört intressant att se hur stora värden som varit dolda med start från nästnästa år. De har väl varit kända på aggregerad nivå, utom de utländska.

Om det är viktigt att ligga under radarn får man väl konvertera till depå, aldrig sälja och leva av belåningsvärdet. Eller sälja av i Svenssontakt alternativt skänka värdepappren, kryptona eller vad det kan vara till bulvaner som får sälja av, skatta eventuella vinster och ge gåvan åter.

2 gillningar

Betvivlar detta, men visa gärna ett exempel.

1 gillning

Jag är inge orolig alls för min säkerhet, har inge alls me sociala media då samt om man söker så hittas de inge matnyttigt på mig heller… Finns inge då att vara rädd för…

Berätta hur detta ska gå till. Inkomst av kapital säger inte så jättemycket. Hur kan man få reda på mer detaljer än så menar du?

2 gillningar

Är man rädd för bli targeted så räcker väl lite sunt förnuft ganska långt. Ta inte för stora risker med nya bekantskaper och se till att inte vara för girighet och lustdriven så undviker man istort sett alla tänkbara situationer som kan ställa till det. I vår del av världen iallafall.
För mer slumpmässiga situationer så är väl oftast acceptans av situationen den bästa även om jag tycker att man även borde investera i sitt våldskapital. Träna kampsport ger så mycket fördelar i livet. Jag har även faktiskt haft nytta av det en gång i skarpt läge.

Eller utdelningar från innehaven på depå

1 gillning

Du kan t ex se skatt på ränteintäkter.

Personskyddsföretagen har julafton när Aftonbladet gör sina “tjänar bäst i området”-artiklar. Vill någon kolla upp vad du tjänar är det ganska enkelt att få fram. Jag kommer inte försöka övertyga någon. Förutsatt att du inte dolt spåren väl för att smita från skatten. Hamna inte på radarn till att börja med.
Är du orolig skulle jag föreslå att du tar kontakt med något personskyddsföretag. De gör mycket mer än bara hyr ut “livvakter”.

Hur då? Förr när man kunde logga in på datorer på skatteverket och själv plocka fram uppgifter om folk fanns inget sådant. Man kunde se förvärvsikomst, underskott/överskott men inga detaljer kring kapitalinkomster. Även om man skulle kunna se skatt på specifika ränteintäkter så är det svårt att gissa sig till hur mycket personen har på isk. Som sagt: en sådan sak som försäljning av aktier med vinst på af-konto kan generera tiotusentals kronor utan att för den sakens skull innebära att personen är stenrik

Ränteintäkt är en offentlig uppgift. Har du t ex 500K i ränteintäkter kan du dividera med en rimlig räntesats för att få en indikation hur mycket en person har på banken.

Okej, då skulle man eventuellt kunna ta reda på om folk har mycket pengar på sparkonto men har man pengar investerade på börsen blir det svårare