Ursäkta den märkliga titelt men jag har lite av ett lyxproblem. Jag har sparat ganska flitigt i ca 14 år. Egentligen beror det mest på att jag tjänat bra men inte har så jättehöga levnadskostnader, och att jag alltid försöker hitta sätt att undvika eller minska kostnader. Började spara i värdepapper för ca 10 år sedan, gick över till enbart indexfonder ganska snabbt och har nu allt i Avanza Global.
Har haft väldigt goda förutsättningar på arbetsmarknaden (konsult i eget AB) och har tjänat ganska bra. Mitt ISK börjar växa sig ganska stort (ca 3 miljoner) och jag börjar bli lite nervös. Framförallt är jag rädd för att jag en vacker dag gör något impulsivt med pengarna. Eller kanske att jag blir utsatt för bedrägeri.
Jag har inte skaffat någon egen tjänstepension i mitt AB än. Jag har dock en del pensionskapital sen tidigare anställningar. Varje gång jag tittat på det så känns det som att det är bättre att spara privat. Jag vill helst inte låsa upp pengarna i nåt pensionsavtal, utan hellre ha tillgång till dem för att ha möjlighet att göra något bra.
Sen har jag dåliga erfarenheter av pension då jag för ganska många år sedan försökte samla ihop alla slattar från olika bolag och lägga allt hos Avanza. Det var sjukt krångligt och en del av pengarna gick inte ens att flytta. Å andra sidan vill jag ju egentligen avsätta en del av pengarna till pension. Det finns väl även skattemässiga fördelar att ta tjänstepensionen via mitt AB men jag tycker att det är svårt att se riktigt hur stor skillnaden blir.
Har ni några tips på hur jag ska göra för att skydda mina pengar från alla potentiella faror? Finns det något bra sätt att avsätta till pension men som ändå tillåter viss frihet?
Lite övrig info. Jag äger en villa tillsammans med min fru. Vi äger också 50% av en sommarstuga (resten ägs av mina föräldrar). Vi har 2 barn och jobbar ungefär heltid båda två.
Om dina pengar är investerade via Avanza behöver du inte oroa dig för att utsättas för bedrägeri. Eftersom pengarna är placerade på marknaden skulle det krävas en betydande mängd tid att sälja fonderna och sedan försöka flytta pengarna på något sätt. Dessutom använder du redan BankID, och för att genomföra en transaktion behöver du scanna QR-koden med din egen telefon och ange ditt lösenord, vilket gör det svårt att bli utsatt för bedrägerier.
Vid överföring mellan sparkonton gäller att du endast kan föra över pengar från ett konto som är registrerat på ditt namn, till exempel ditt eget bankkonto. Du kan alltså inte skicka pengar till någon annan, vilket är ett extra skydd.
Jag skulle också rekommendera att du säkerställer att du endast kan logga in på din Avanza-app via mobilt BankID och stänger av möjligheten att logga in med användarnamn, lösenord eller fingeravtryck. Detta ger ett ytterligare lager av säkerhet. Dessutom kan det vara en god idé att byta ditt Mobilt BankID-lösenord regelbundet, gärna var 3–6 månad, för att ytterligare stärka skyddet av dina konton och transaktioner.
Det bästa du kan göra för att skydda dina pengar och dina enheter är att säkerställa att både din dator och din mobiltelefon är fria från virus och annan skadlig programvara. Se till att du har ett uppdaterat antivirusprogram på båda enheterna och att du regelbundet kör skanningar för att hitta eventuella hot.
För din säkerhet på nätet är det också viktigt att kontrollera att din internetanslutning och Wi-Fi är säkrade. Se till att du använder ett starkt lösenord för ditt Wi-Fi och att du aktiverar kryptering (t.ex. WPA3) på din router för att förhindra att obehöriga får tillgång till ditt nätverk.
Genom att vidta dessa åtgärder och hålla dina enheter och nätverksanslutningar skyddade, minskar risken för att någon ska kunna få obehörig åtkomst till dina konton och information.
Låter som att du är lite rädd för att komma för nära känslan av att du har kontroll över pengarna. Tänk om du plötsligt bara gör något och så…poff är allt hårt slit borta. Så då kommer den: impulsen att bara låsa in dom och slänga bort nyckeln. Jätteskönt och tryggt. Skydda pengarna mot dig själv.
Men tänk på att dina pengar är till för dig. Framtiden? Javisst! Men också här och nu.
Tänk om du går bort om 1 år, vad hade du då önskar att du unnade dig idag? Tänk om du inte är lika frisk om 5 år vad hade du då önskat att du gjorde medans du kunde? Tänk om du går miste om att njuta längst vägen på din resa och destinationen var inte slutmålet utan alla hållplatser längst resans gång?
Mitt råd blir således att överväga att identifiera en summa pengar/procent som får i uppgift att förgylla din tid här och nu. Då tror jag automatiskt att övriga pengar som inte har den uppgiften känns mindre hotade och i behov av att skyddas mot dig själv.
Är du försiktig när du använder ditt bankid men min bild är att förvånansvärt få gör det.
Säljer jag saker på marketplace så öppnar fler än hälften sin mobil och håller den så att jags skulle kunna se lösenordet om jag tittade. Folk skriver in sitt bankid i små kiosker där det finns kameror. Folk gör det på bussen etc.
Visserligen behöver du också kod till mobilen, men även där tycker jag folk är oaktsamma.
Folk skriver ofta sitt BankID-lösenord på mobilen, vilket innebär att BankID bara fungerar på den specifika mobilen. Det går inte att använda lösenordet på någon annan enhet. Detta gör BankID säkrare än många tror, eftersom det är knutet till just den enheten.
Jag tror inte du kan skydda det mot dig själv om du nu samtidigt vill ha pengarna tillgängliga om det behövs.
Det du kan göra är att du kan planera din framtid, skissa på dina ekonomiska behov och agera efter din plan. Skriv din egen regelbok helt enkelt. Följ reglerna. Lev ditt liv.
Vill du ändå sprida ut det på flera olika institut så är det ju inget hinder heller. Om inte annat gör det uttag jobbigare, både för dig och eventuell Björnliga.
Tack för tipsen. Min oro är inte direkt att någon annan loggar in och tar pengarna, utan snarare att jag blir lurad att t.ex. investera pengarna i något.
Visst har jag funderat på exakt vad jag ska göra med pengarna och om jag borde unna mig mer här och nu. Jag är dock inte speciellt materialistisk av mig. Visst skulle jag kunna köpa t.ex. en dyr båt eller bil, men det är inte riktigt så intressant.
Det finns andra saker som gör att jag mår bra och känner mig lycklig - framförallt så har jag insett att nyckeln är balans. Det ska vara lagom mycket av olika saker. Ett stimulerande jobb, bra familjeliv, lite roliga hobbies, äta och dricka gott emellanåt, någorlunda mycket fysisk träning.
Jag tycker att jag ligger på en bra nivå i mitt “unnande”. Ibland köper jag nån dyr grej som jag verkligen vill ha eller behöver. Ett annat sätt som jag unnar mig är att jag ibland tar några timmar eller en hel dag ledigt istället för att jobba, och fixar med nåt hemma eller ägnar mig åt nån hobby (t.ex. vattensport eller skridskoåkning).