Pi network är det på riktigt

En vän har börjar med nåt som heter pi network??? Det låter på tok för bra för att kunna stämma, någon som har nån info gällande ovan? Hemsidan heter minepi.com jag kan ungefär lika mycket som en fyraåring om ämnet :confused:

Krypto är en oreglerad djungel där man ska vara extremt försiktig. Ta allt med en grävskopa salt.

Det låter på tok för bra för att kunna stämma

Om något är krypto och dessutom låter för bra för att vara sant kan man utan att oroa sig dra slutsatsen att det är en scam.

Vid en snabb anblick utlovar dom att man kan mine’a med sin telefon, och samtidigt att:

Works on your mobile phone and does not drain your battery.

Detta är givetvis omöljligt. Mining är väääääldigt processor-krävande aktiviteter och skulle man försöka mine’a krypto på en telefon skulle den givetvis gå för fullt och dränera batteriet snabbt.

Vänd på frågan och ställ mot det mest troliga scenariot. Vad finns det för bevis att man inte lånar ut sin telefon till ett botnet om man installerar deras app? :slight_smile:

2 gillningar

Jag fattar inte ens vad tanken är ska jag kunna ta ut det i pengar sen eller använda för att handla på nätet? Infon på deras hemsida är ju mycket text men säger egentligen ingenting

De enda jag kan tänka mig som tjänar något på detta är ägarna till Pi Network, ingen annan. Din vän slösar sin tid.

Det är skräp.

Men du kan säkert tjäna lite pengar på det om du vill

Beror helt på algoritmen. PI network verkar använda någon weird Stellar Consensus Protocol (SCP) som antagligen inte kostar något nämnvärt i datorkraft att köra…

Du ansluter dig till nätverket och börjar validera transaktioner eller något på PIs blockkedja. Något de tjänar på att du gör.

Du får meningslösa PI-tokens som belöning för detta. Du kanske kan tjäna pengar på att sälja dessa PI-token senare till någon annan stackare som då blir blåst på sina pengar. Men, ser inte att marknaden för PItoken är öppen ännu, ser bara riktiga skumma börser fpr handel som jag verkligen inte rört med tång…

Personligen anser jag det här vara totalt skräp och ett bedrägeri på dig och andra, som de flesta andra shitcoins är. Undvik undvik undvik

2 gillningar

Beror helt på algoritmen. PI network verkar använda någon weird Stellar Consensus Protocol (SCP) som antagligen inte kostar något nämnvärt i datorkraft att köra…

Jag reviderar mitt argument i efterhand till att även innefatta att man mine’ar något man tjänar pengar på :slight_smile:

OM det var så att det gick att tjäna mycket pengar med lite processorkraft skulle givetvis någon med GPU’er fulla källaren fort tjäna multum med pengar.

Ska man tjäna pengar på mining behövs mycket processorkraft.

1 gillning

100% scam.

• Grundarna har lovat att lansera “mainnet” sedan 2021, men hela tiden skjutit fram.
  • Om inget batteri används i appen så är det ingen mining som pågår. Det som händer är att token-saldot bara tickar upp med klockan, samtidigt som de visar dig annonser.
  • Det går inte att sälja sina tokens ännu. Det enda som finns på handelsplattformar är “Pi Network IOUs” (coinmarketcap). Dvs spekulation på ett framtida pris för en värdelös token.
  • Anledningen till att de skjuter på lanseringen är för att det inte finns någon riktig handel eller likviditet. Så fort möjlighet ges kommer alla vilja sälja samtidigt, med förutsägbart resultat.

Mer info i video:

1 gillning

Total scam, undvik.

Hur har det blivit med Pi network. En kompis pratade om det idag.

Det är fortfarande ett bedrägeri

2 gillningar

På vilket sätt?

Läs och förstå @Matte46229 svar ovan.

På många sätt

1. Den klara majoriteten (om inte alla) av kryptovalutor som inte är bitcoin är enbart till för att berika skaparna genom att lura vanligt folk att investera.
  2. De problem som pi network påstår sig lösa (bitcoin mining är för dyrt för Svensson för att tjäna på att vara med och bitcoins knapphet) är inte problem och försämrar deras tokens egenskaper som pengar
  3. Deras kod är inte open source sist jag kollade, så Du vet inte hur protokollet fungerar och det finns antagligen bakdörrar eller annat skit som ger skaparna fördel, kontroll över systemet och/eller så fungerar det inte öht så som de säger :triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post:
  4. Det övriga som de lägger fram i sitt whitepaper osv är en vanlig app/tjänst vilka det finns flera misslyckade varianter utav - även andra kryptoprojekt så som BAT. Behöver ingen speciell pi Network token för att finnas till. De hade kunnat använda bitcoin istället.

Finns mer bara man läser om det.