Pillar ni med sparandet?

Har sagt åt mig själv att inte pilla mer med mitt sparande, men hur egentligen haha?? Är så sugen på att övervikta Sverige jämfört med min normala fördelning för att det känns “rimligt” att svenska börsen kommer att överprestera jämfört med globalt index pga senare tidens underprestation.

Samtidigt, är det verkligen inget jag vet, så det är på så sätt irrationellt. Däremot har jag förstått att svenska börsen är historiskt lågt värderat i jämförelse med globalt index.

Berätta, hur gör ni? Har du disciplin och pillar aldrig med sparandet eller är du också en sån som inte kan låta bli att ombalansera lite för man tror man vet bättre?

Ja. Inte rört fördelning på 2 år tror jag.

Jag tror ärligt talat att det är så otroligt osannolikt att jag vet bättre än marknaden att jag skulle behöva vara sjukt hög på mig själv för att tro att jag kan slå marknaden.

Det blir liksom ointressant då.

1 gillning

@Nightowl Bra jobbat! Låter som du har disciplinen att följa din investeringsfilosofi. Vad var anledningen till att du sist pillade?

1 gillning

Överviktar Sverige sedan en tid, går sådär än så länge :joy:

1 gillning

Jo det är frestande, men för att det ska få effekt bör man ta ett större bett på Sverige och den risken är jag inte beredd att ta.
10-20% home bias kommer inte påverka totalen nämnvärt.

Väljer att fokusera på aktier / räntor kvoten istället.

Haha men snart så…kanske. Har redan överviktat sverige sedan ett år tillbaka, men inte med mycket. Att globalt gått så starkt jämfört med Sverige i år gör mig inte direkt mindre sugen.

Men känner jag mig själv rätt, om jag viktar om hårt till Sverige så kommer väl svenska börsen gå skit kommande fem år. Efter fem år ledsnar jag och viktar tillbaka till globalt. Då sticker svenska börsen, garanterat.

Omviktning mellan räntor/aktier är något du delvis gör på känsla dvs om aktier gått dåligt så minskar du medvetet räntedelen och ökar aktidelen och vice versa?

Drog tummen ur där den satt fast och ökade bolånet för att investera pengarna.

Toklåg risk sett till ålder och situation innan detta.

4 gillningar

Nej jag försöker hålla känslor utanför men det är svårt. Sparar på lång sikt och vill inte tajma på det sättet.

Har en 90/10 fördelning som jag balanserar årsvis eller vid större drift kan jag justera med månadsspar.

Excelen säger vilken balans jag har och visar vad jag ska göra för att uppnå 90/10 igen.

2 gillningar

Jag gillar att pilla lite med fördelningen men jag avviker ganska lite från vad jag tänkt från början. Så det känns som jag gör något men egentligen är det meningslösa småförändringar. T ex, jag bytte globaldelen från Avanza till DNB, utan att ens sälja av Avanza Global. Så bara nysparande. Funderade på det en vecka säkert, men är det en stor förändring? Nej förmodligen inte. Mitt mål är dock att inte ens småpilla under 2025. Helst inte ens logga in, men det känns svårt.

Måste pilla hela tiden för att nå mitt mål på 30% avkastning per år…

Jaja, jag antar att du skojar, har inga problem med att folk driver med mig😁

Är såna här Exceler lika privata som underkläder eller något som det friskt delas ut kopior av på forumet till nyfikna?

1 gillning

Tycker det är kul att byta fonder lite då och då och ända risken . . men när jag väl bytt kollar jag aldrig tillbaka. . .har ingen aning om hur “Ny teknik” gått sen jag sålde som exempel…
Bästa är att inte pilla. .men skall vara lite kul att spara med

Sök och du skall finna :slight_smile:

2 gillningar

Schnyggt! Det är alltså Jans underkläder vi delar på.

1 gillning

Har pillat och hållit på sen jag påbörjade min sparkarriär. Ibland har det gått oförskämt bra, men om jag ska va helt är ärlig så har det oftast gått åt skogen.
Idag kör jag Lysa 100 % aktier bred och får kämpa med att inte gå in å förstöra för mig själv igen med pill.

1 gillning