Hej alla kloka forumkompisar.
Jag har i nuläget ett månadssparande i LYSA vilket turligt nog har stått sig bra pga kronans minskande värde mot dollarn om jag förstått det rätt.
Skulle det då inte vara rationellt att nu flytta nysparandet till någon Sverigefond eller går det in under begreppet “tajma marknaden”?
Ingen vet, men du resonerar rationellt. Jag skulle dock avvakta tills jag tycker mig se signaler på att det verkligen händer. Börjar Sverigefonder gå bättre än t.ex Nordamerikafonder kan det vara signalen. Likaså om svenska kronan stärks mot US-dollarn. Men ingen vet med säkerhet.
Jag tycker inte att du ska ta till dig floskler som “du kan inte tajma marknaden”, “du har inte förlorat något förrän du säljer” och liknande. De kan ha bäring under vissa förutsättningar men det är långt ifrån säkert. Utgå istället ifrån att du kan tänka fritt och rationellt på egen hand. Har du den inställningen kommer du också att kunna göra det. Förr eller senare.
Du har redan 20% Sverige Lysa bred . Det behövs knappast göra något annorlunda. Fortsätta månadssparandet i 100% Lysa bred och bry sig inte så mycket om man kan vara smartare själv ![]()
. Det är inte så enkelt om man har rätt instälning och tror på sig själv att man automatisk slår index. Det fungerar inte för 96-99% av sparare långsiktigt. Det är statistik. Sedan får man tro vad man vill om egen förmågan vara smartare än börsen ![]()
. Om du avviker i från breda global index då är det redan marknadstajmning. Det gör även Lysa överviktar Sverige med ca 19-20%,
Inget jag själv gör, håller mig till hyffsat marknadsvikt oavsett hur börsen eller valutorna rör sig.
Applicerar det här när man ändå investerar i index fast väljer vilket index? Kronan går väl ofta dåligt i tuffa ekonomiska tider och bra i goda tider så om man överviktar Sverigeindex i dåliga tider så bevarar man mer köpkraft?
Att övervikta Sverige (dvs allt över ~1%) innebär högre risk men potential till högre absolut avkastning. Den förväntade riskjusterade avkastningen sjunker dock om man får tro forskningen. Vi är nog ganska många här inne som gör det även om det till stor del är en form av marknadstajming.