Jag driver ett aktiebolag och har ett företagskonto med en del pengar. Tar ut både lön och utdelning, men inte så mycket för att undvika skattesmäll. Dessutom återinvesteras väldigt lite i företaget då det är en verksamhet med små utgifter. Jag har alltså en mängd pengar som just nu bara ligger hos storbanken med 0% ränta.
Undrar om ni har några tips på hur jag borde placera företags pengar? Min tidshorisont är kanske 10-20 år. Har googlat runt själv och även pratat med min bank efter alternativ:
-
Pensionsspara hos banken - Detta rekommenderade min bank. Tror det var tjänstepension? De sa att det hade varit fördelaktigt både skattemässigt och för mig som privatperson. Är dock skeptisk då jag har läst att man bör undvika låta storbanken förvalta ens pengar. Också relativt ung och vill inte spara inför 30-40 år i framtiden.
-
Investera i aktier/fonder med företaget genom banken - Samma som alternativ 1, rekommenderades av banken men är lika skeptisk.
-
Ta ut en större utdelning/lön och investera i aktier/fonder privat - Enkelt för mig då jag redan har ett ISK konto som jag använder. Problemet är att skatten ökar ganska rejält om man går över gränserna för 3:12 reglerna och statlig inkomstskatt. Så vet ej om detta är särskilt fördelaktigt.
-
Investera i aktier/fonder med företaget genom Kapitalförsäkring (Avanza/Nordnet) - Detta tror jag är det bästa alternativet för mig. Verkar enkelt både bokförings- och skattemässigt. Men är som sagt inte så kunnig. Vet framförallt inte hur pass mer lönsamt detta alternativ är gentemot alternativ 3. Vissa källor skriver att resultaten blir ungefär densamma, alltså att ta ut utdelning/lön och investera privat eller investera genom företaget och sen ta utdelning på vinsten.
-
Låt pengarna ligga i banken och fortsätt ta ut lön och utdelning till låg skatt - Strategin som jag använder nu.
-
Andra alternativ såsom Lendify, Tessin, kryptovalutor och investera i aktier/fonder med företaget genom ett Aktie- och fondkonto - Tror inte dessa lösningar är lämpliga för mig. Verkar kräva aktiv investering och en hel del research. Vill helst fokusera på min verksamhet.
Hittade gamla liknande trådar:
Som verkar alla förespråka alternativ 4. Men vill gärna höra fler synpunkter, speciellt i jämförelse med andra alternativ.