Placera företagets pengar

Jag driver ett aktiebolag och har ett företagskonto med en del pengar. Tar ut både lön och utdelning, men inte så mycket för att undvika skattesmäll. Dessutom återinvesteras väldigt lite i företaget då det är en verksamhet med små utgifter. Jag har alltså en mängd pengar som just nu bara ligger hos storbanken med 0% ränta.

Undrar om ni har några tips på hur jag borde placera företags pengar? Min tidshorisont är kanske 10-20 år. Har googlat runt själv och även pratat med min bank efter alternativ:

1. Pensionsspara hos banken - Detta rekommenderade min bank. Tror det var tjänstepension? De sa att det hade varit fördelaktigt både skattemässigt och för mig som privatperson. Är dock skeptisk då jag har läst att man bör undvika låta storbanken förvalta ens pengar. Också relativt ung och vill inte spara inför 30-40 år i framtiden.

2. Investera i aktier/fonder med företaget genom banken - Samma som alternativ 1, rekommenderades av banken men är lika skeptisk.

3. Ta ut en större utdelning/lön och investera i aktier/fonder privat - Enkelt för mig då jag redan har ett ISK konto som jag använder. Problemet är att skatten ökar ganska rejält om man går över gränserna för 3:12 reglerna och statlig inkomstskatt. Så vet ej om detta är särskilt fördelaktigt.

4. Investera i aktier/fonder med företaget genom Kapitalförsäkring (Avanza/Nordnet) - Detta tror jag är det bästa alternativet för mig. Verkar enkelt både bokförings- och skattemässigt. Men är som sagt inte så kunnig. Vet framförallt inte hur pass mer lönsamt detta alternativ är gentemot alternativ 3. Vissa källor skriver att resultaten blir ungefär densamma, alltså att ta ut utdelning/lön och investera privat eller investera genom företaget och sen ta utdelning på vinsten.

5. Låt pengarna ligga i banken och fortsätt ta ut lön och utdelning till låg skatt - Strategin som jag använder nu.

6. Andra alternativ såsom Lendify, Tessin, kryptovalutor och investera i aktier/fonder med företaget genom ett Aktie- och fondkonto - Tror inte dessa lösningar är lämpliga för mig. Verkar kräva aktiv investering och en hel del research. Vill helst fokusera på min verksamhet.

Hittade gamla liknande trådar:

Som verkar alla förespråka alternativ 4. Men vill gärna höra fler synpunkter, speciellt i jämförelse med andra alternativ.

Mitt företag är likadant – små utgifter och maxad lön/utdelning. Placeringshorisont 10+ år.
Jag har 80% av kapitalet i mitt AB i KF, främst i en indexfond.
Än så länge har det varit extremt tacksamt, med eventuellt undantag för mars 2020 då jag var ganska orolig. Vi får se hur det går nästa gång!
Men det handlar bara om känslor, logiskt sett har jag nog kapitalet rätt placerat: minst risk med bäst avkastning.

Hur som helst, jag har har också funderat på om man ska ta skattesmällen och plocka ut allt och placera i ISK, eller investera genom företaget i KF.

Fördelen med första scenariot är att man får pengarna fria, nackdelen är att 10 kr investerat arbetar sämre än 5 kr investerat, vilket är vad man får över efter en 50% skatt.

Skulle gärna höra om någon smart person räknat på det.

1 gillning

Dock gör jag många av de andra punkterna också, i viss utsträckning.

1. Litar inte ett dugg på banken, men min rådgivare säger också att det är värt det. Sätter undan max med 20% skatt, som sedan kan plockas ut i pensionsålder.

2. Har några aktier via KF.

3. Tar ut så mycket som är skattemässigt och pensionsmässigt fördelaktigt.

4. 80% går hit. Se till att inte välja de fonder banken rekommenderar, utan någon med låg avgift.

5. Som punkt 3.

6. Detta bör du endast göra om du antingen vill ta en extrem risk eller vill jobba heltid med spekulering. Kan du mer om hästar än oddssättarna, så spela på hästar. Annars satsa på något tryggt.

1 gillning

Har googlat runt lite mer, och gällande alternativ 1 hittade jag detta:

“I en pensionsförsäkring eller en IPS låser du in pengarna tills du fyllt 55 år, i kapitalförsäkring och ISK kan du ta ut pengarna när du vill. I pensionsförsäkring och IPS stoppar du in oskattade pengar och skattar vid uttag, i kapitalförsäkring och ISK är det tvärtom. Överväg noga om du vill låsa in pengarna och utnyttja avdragsrätten, eller om du vill ha pengarna tillgängliga utan avdragsrätt.”

För mig i alla fall ryker nog detta alternativet. Med IPS/pensionsförsäkring behöver jag låsa in mina pengar utan någon klar skattemässig fördel över KF.

Antar du har vänt på 2:an och 4:an? Eller har du en KF via din vanliga bank istället för Avanza/Nordnet och 80% i något där banken göra rekommendationer?

Jag har räknat en hel del på detta och utifrån alternativen du skriver:

1. Ta ut lön upp till brytpunkten
  2. Ta ut maximalt lågbeskattad utdelning (man vet inte hur/när skattereglerna kommer att ändras och det kan vara svårt att tömma bolaget på pengar på ett skattemässigt fördelaktigt sätt senare)
  3. Investera överskottskapitalet i en KF (värdeökningen är en skattefri intäkt till ABt).
  4. Om du har trygghetsbehov, avsätt en del i en tjänstepension, men hos Nordnet eller Avanza för att skära bort onödiga avgifter och få ett större utbud.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker det bästa alternativet är att förvalta överskottet i en företagsägd kapitalförsäkring. Här har jag ett långt utspel om varför jag tycker så.

I övrigt håller jag med @Monica.

1 gillning

Tack så mycket. Allt verkar peka på att överskottet borde investeras i en KF. Jag gör så!

Det finns en viss poäng att ha en tjänstepension t.ex. via Avanza. Jag själv tar ut lön till brytpunkten och kör en TJP på Avanza för 2000:- i månaden. 24k om året är en liten utgift för bolaget samtidigt som det potentiellt kan ge väldigt mycket för dig privat om du skulle bli långvarigt sjuk. Det jag talar om här är de frivilliga delarna premiebefrielse och sjukförsäkring. Kan vara värt att kolla upp.

Det jag kan ta ut som utdelning via 3:12 sätter jag på en privat ISK.

Merparten som blir kvar hamnar i en företagsägd KF.

1 gillning

Efter att ha bestämt mig för KF har jag börjat fundera på om jag borde kombinera den placeringen med pensionsparande också.

Hur resonerar du gällande TJP på Avanza? Varför inte IPS eller pensionförsäkring som Avanza också tillhandahåller? Eller varför inte stoppa 2000:-/mån extra i KF istället för TJP?

Just för att få tillgång till sjukförsäkring och premiebefrielseförsäkring. Jag har 20+ år kvar till ordinarie pensionsålder och skulle man gud förbjude bli långvarigt sjuk så kan ju premiebefrielsen vara en stort hjälp.

För mer kortvariga sjukskrivningar så är ju sjukförsäkringen riktigt bra.

Premierna för dessa försäkringar var riktigt överkomliga.

Alt 4 skulle jag rekommendera. Tänk då på att inte lägga allt i en KF. Om du delar upp i flera mindre KF så blir det mer flexibelt när du ska ta ut belopp. Då kan du avsluta en KF i taget. Jag gjorde så att jag la allt i en KF. Blir lite bökigare att bokföra då.
Mitt företag ligger vilande nu och jag tar ut utdelning enligt 3:12-reglerna, för att sen efter fem år likvidera till 25% (5:25-reglerna) om nu inte Magda hinner ändra på detta.

Alt 1. Blir ju ganska dyrt. Du skattar 24,26% på avsättningen i särskild löneskatt (Löneskatt - Collectum)

Här finns tre dokument om hur KF ska redovisas
https://ekonomi.elander.it/

Vad spelar det för roll? Du måste ju inte avsluta den för att göra uttag.

Att ta ut en del ur en KF, så tycker jag att bokföringen av uttag mer komplicerad. Kolla de tre dokumenten på elander.it

Länka gärna. Jag ser inga dokument på den sidan.

Instämmer, de känns onödigt krångligt.

https://ekonomi.elander.it/

Det är inte så bökigt som dessa dokument ger sken av, se här istället.

De tre dokumenten som jag hänvisar till härrör från FAR. Inget jag hittat på. Sen har jag suttit och tittat på de två sista exemplen på Bokio. Belopp om bokförs på 8228 blir avdragsgilla oavsett om de står på debet eller kredit. Jag trodde inte att något blir avdragsgillt eller skattepliktigt när det gäller KF. Har jag fel?

Nej, beskrivningen är lite udda hos Bokio. Annars kan du ju använda konto 8220. Det har jag gjort de gångerna jag gjort uttag.

Jag är villig att erkänna att FARs rekommendationer är bökiga. Det var därför jag tidigare skrev att man skulle dela upp i flera mindre konton.
Jag tog ut ur min KF i slutet av 2020. Pengarna lyfte jag sen ut ur företaget i jan 2021 - 3:12-regler.
Jag har ingen verksamhet längre mer än att administrera kapitalförsäkringen.
Bokföringen gjorde jag enligt de tre dokumenten. Min revisor hade ingen invändning.