Placera pengar som 80-åring?

Nja. Du anar inte alla konstiga lånepropåer som vi tackade nej till under alla mina år i bank. Jag kan försäkra dig om att den kritik vi fick var att vi lånade ut för lite pengar, inte för mycket…

Nu för tiden är banker oerhört försiktiga. I stället för att satsa på lån till sunda företag, lånar man heller ut till bostäder inom 85 procent av en värdering.

Problemet för Sverige är alltså tvärtom mot vad du tror. Att fenomenet Storskogen har uppstått är bland annat ett bevis på att banker är så försiktiga

Hej Wayne

Jag gissar att dina föräldrar har klarat sig bra utan dessa miljoner fram till nu, kanske främst beroende på att de har haft ett billigt boende i eget hus utan lån. Hur mycket har deras boendekostnader ökat med nu när de har sålt huset och skaffat annat boende? Knappast med mer än 6 000 kr i månaden gissar jag. Huset kostade ju ändå en del i drift som dom nu inte behöver betala. Om vi därtill lägger litet guldkant på livet på gamla dar så borde ett tillskott på 10 000 kr i månaden kännas som en bra standardökning när man är i åttioårsåldern. Det blir 120 000 kr per år och totalt 1,2 miljoner på 10 år.

Den summan behöver dina föräldrar placera på ett någorlunda tryggt sätt. Personligen skulle jag välja att placera dom i Nordeas blandfond Optima (det verkar som dom är Nordeakunder, och det brukar ta emot att byta bank när man är i åttioårsåldern) som är en billigare och bättre fond jämfört med strategafonderna som banken rekommenderade, men man kan naturligtvis välja en tryggare placering om man vill, exempelvis en billig räntefond. Från detta sparande gör man sedan regelbundna uttag för att täcka merkostnaden för hyran och en högre levnadsstandard.

Sedan skulle jag öppna ett sparkonto med bra ränta och fria uttag och placera 200 000 kr där för extra guldkant i livet. Goda middagar, resor med barn och barnbarn mm. Pengarna räcker så länge som dom räcker, men det finns en bortre parantes vilket jag tycker är bra.

Resterande pengar, kanske någon eller några miljoner, skulle jag placera i Nordea Global Passiv (om dom tycker att det känns tryggt att fortsätta att vara Nordeakunder). Det är en helt OK (till och med bra) global indexfond, även om den är något dyrare än de som brukar rekommenderas på RT. Jag skulle tänka att det är pengar som ska gå i arv, och då kan ju tidsperspektivet bli betydligt längre än om det är pengar som dina föräldrar ska använda. Barnen (du) kan ju ärva fondandelarna utan att behöva sälja dom vid arvsskiftet. Skulle fonden ha fallit i värde precis innan skiftet behöver kanske inte arvingarna sälja av allt på en gång, utan kan vänta på ett bättre tillfälle. Så skulle jag tänka.