Jag har 150.000kr i uppskov jag valt att placera på börsen. Jag är beredd att ta viss risk och jag har kapital att täcka upp för förlust om staten plötsligt skulle få för sig att införa ränta på uppskovet tex. Jag försöker kolla på mina andra långsiktiga sparande för att välja hur jag ska placera dessa pengar men känner mig osäker och skulle vilja ha lite tips och råd. En fördelning på 3-4 fonder kanske? Jag har kapital på LF, Opti och Avanza och dessa pengar tänkte jag ha på Avanza. Om bolåneräntan skulle skena kanske planen skulle ändras till att använda dessa pengar för bolånet istället men det känns inte som ett troligt scenario närmsta åren iaf.
Jag satt i precis samma situation som du för ca 5 år sedan och valde att investera det i Lysa 60/40 som en mellanriskhink. Men det går såklart bra att investera det på lång sikt också, då är 100% aktier Lysa eller indexfonder bra.
Opti går väl också an men jag tycker att de är onödigt dyra.
Ja, det är jag. Vi behövde en mellanrisknivå när vi skaffade hus, vi har tömt den senare i samband med större inköp/renoveringar. Covidkraschen kom precis efter att jag investerade klumpsumman så det var skönt att inte ha 100% i aktiefonder då.
Vi har också ett långsiktigt sparande som är lagt i 100% aktier på Lysa och i indexfonder.
Ja det där med att bli med klumpsumma man vill investera är lite skavigt. Jag har sålt hus med en mindre vinst som användes för insats till en bostadsrätt men valde ändå att ta uppskov för att utnyttja möjligheten till avkastning på gratis lånade pengar. Jag kommer inte våga använda dessa pengar ifall att förutsättningarna skulle ändras, min bostadsrätt är högt belånad dessutom. Skaffade ett Lysa-konto igår så nu är det bara fördelningen som är frågan.
En följdfråga gällande uppskov som jag hoppas någon ids förklara för mig. Jag lyckas inte begripa hur det fungerar, om jag har 500.000kr uppskov så ska jag i dagsläget skatta 22% på det? Alltså 110.000kr vinstskatt? Men låt säga att jag skulle vilja göra en frivillig återbetalning på 250.000kr uppskov, det skulle bli 55.000kr, men läggs det till på plussidan den deklarationen på så sätt att jag skulle kunna hamna på statlig skatt det året? Hoppas den taffliga formuleringen är begriplig.