Platinumkort - Lyxa till det på resan

Vi gillar att lyxa till det när vi flyger men är givetvis ekonomisk i valet av möjligheter. Har därför gjort en egen sammanställning av vilka kort som erbjuder lounge och i vårt fall även vilka som erbjuder självriskreducering på hyrbilar. Vi hyr en del bilar och det är lite av en piratverksamhet, gillar därför att kunna ha den tryggheten.

Tänker att flera kan ta del av den. En fråga; kan man verkligen inte “köpa” sig tillgång till SAS Lounger?

För vårt behov så ser Eurocard Platinum ut att vara ett bra alternativ.

PS. Är du Private Banking kund så kan vissa av dessa kort ingå i avtalet.
PPS. Förtydligande kring CDW försäkring på hyrbil. De flesta hyrbilar kommer med CDW men med extremt höga självrisker. Vill man “minska” dem så brukar man bli erbjuden dyra försäkringar från hyrbilsföretagen. Att ta denna försäkring på ett kort istället betalar sig efter en hyra.

Platinumkort Amex Platinum Amex SAS Elite Handelsbanken Platinum Swedbank Platinum Danske Bank Platinum Resurs World Eurocard Platinum Revolut Ultra Priority Pass
Årskostnad 7 800 kr 6 000 kr 2 400 kr 1 700 kr 1 900 kr 1 068 kr 1 695 kr 6 000 kr 3 200 kr
Extrakort 0 kr 0 kr 500 kr 900 kr 300 kr 600 kr 0 kr 0 kr
LoungeKey - - - Unlimited 4 visits 4 visits 10 visits -
PriorityPass Unlimited - 10 visits - - - - Unlimited 10 visits
SAS Lounge - SAS Plus Ticket Needed - - - - - - -
Guests 1 guest - 30 € 30 € 20 € 30 € 35 € 30 € 35 €
Car Rental CDW Insurance Waiver Yes, max 750.000kr. Only abroad. Yes, max 750.000kr. Only abroad. Yes, max 200.000kr. Maybe car sharing. Yes, up to 20.000kr. Not car sharing. Yes, up to 10.000kr. Not car sharing. - Yes, up to 20.000kr. Only abroad. Not car sharing. Yes -
Andra förmåner Dinner for 2, 6 times per year. - 0.2-0.3% cashback in funds 0.4% Cashback - - - Many -
Hotel Upgrades Hilton & Radisson Gold - - - - - - - -
Car Rental Deal Upgrades to Gold on Avis President 25%, Hertz Gold Plus 15%, Sixt15% - - - Avis, Hertz 10% discounts. - - - -
2 gillningar

Kan tillägga att är du Premium Banking-kund så går en del av korten att få utan avgift. Detta gäller till exempel Handelsbanken.

Ja, det stämmer. Men det är dyrt att vara kund :joy:

Kolla inte bara på loungeförmånerna. Om du t.ex. tittar på Amex Platinum kanske du nyttjar de andra förmånerna så att kortet på så sätt blir “värt” det? Du får middagar för 2 6 gånger per år, om ni ändå brukar käka ute med sån frekvens så “sparar” det ju in pengar. Brukar du ändå käka på flygplatsen så “sparar” du pengar via loungerna (särskilt Pontus-loungen på Arlanda som du bara kommer in på med Amex Plat/Centurion, en av världens bästa enligt mig). Bor ni mycket på kedjehotell som Hilton? Då blir ni guldmedlemmar och blir oftare uppgraderade (hänt mig i 3 av 5 fall) och får andra förmåner. Om vi pratar hyrbil så blir du ju också guldmedlem på de flesta hyrbilskedjor. Sätt dig och gör en kalkyl på detta.

Hade tidigare kortet men sade upp det då vi nu kommit in i en fas på 1-2 år där vi tänkte resa lite mindre och minska på restaurangbesöken men det var definitivt värt det för oss när allt klaffade rätt. En förutsättning är dock att man bor i Stockholm och utgår från Arlanda, annars är det rätt så uselt.

1 gillning

Ja, det stämmer. Vi bor i Stockholm men jag måste vara ärlig med mina egna val, vi skulle inte ha gått till de restaurangerna med Amex Platinum. Det är väl inget fel på dem, tvärtom, men lite fel för oss helt enkelt. Vi bor också hellre på AirBnB dit vi åker, eller hemma hos familj eller vänner (vi har släkt utomlands) men helt klart kan det blir ett hotell på en del ställen. Därför passar inte Amex Platinum så bra, just nu i varje fall.

Du glömmer en del förmåner som gör jämförelsen lite tunn, flera av dessa kan du ju själv ha nytta av, som högre status på biluthyrarbolag, det gör att du kan få automatiska uppgraderingar till trevligare bilar, eller samma sak med hotell - gratis uppgradering, senare checkout (så man slipper vänta på flyplatsen mm)
Du har ju gratis käk via Amex också på Arlanda, men även andra Amex lounger världen över.

Alla dessa kort är ju gjorda för personer som gillar att resa och för personer som har medlen att spendera.

Mitt tidigare svar borde räcka. Som sagt, vi har medlen och ibland reser vi för semester och ibland för att träffa familj/vänner. Men bara för att man har medlen innebär inte automatiskt att man vill göra de valen som kortföretagen tvingar in en i.

Vi bor gärna enkelt och vi hyr gärna gamla ruckel, desto äldre bil desto bättre egentligen. Haha… vi har råd med dyrare val, men varför egentligen?

Jag har lagt till de andra förmåner jag känner till nu.

Jag har Swedbanks Platinumkort via deras Private Banking-erbjudande. Är mycket nöjd med kortet men har ingen direkt erfarenhet av kreditkort sedan tidigare.

1 gillning