Plocka ut lön "godtyckligt" från AB - ok?

Hej,

Har eget AB sen ett litet tag och tänkte plocka ut lön. Tänkte bara se om det är någon fara med att plocka ut lön lite som man vill – jag jobbar som konsult sporadiskt så det kan bli nån månad med liten/ingen inkomst i företaget och andra där jag fakturerar en hel del. Så länge man håller sig till total årslön under brytgränsen för statlig skatt, spelar det någon större roll om man plockar ut 0, 25000 eller 40000 kronor en viss månad?

Lever gott på utdelningar på kapital i övrigt så jobbar mest för att jag tycker det är roligt och intressant, så SGI, A kassa osv osv känns inte så relevant att ta hänsyn till.

1 gillning

Banken kanske föredrar en jämn lön?

Har inga lån och kommer inte att ha några framöver heller, är det någon annan anledning till att banken skulle bry sig om det dock?

Möjligen vid nya kreditkort eller höjning av nivå.
Jag kommer inte på annat just nu

1 gillning

Jag gör så att jag tar ut lön i slutet av året, alltså bara ser till att den är betalt till mig innan årsskiftet så det inte blir något krångel med vilket inkomstår den hamnar på. Se till då bara att det är rätt inställt med bolaget så att du enbart ska komma in med arbetsgivardeklaration (samt betalning av skatten) i januari och inte månadsvis eller liknande för då misstänker jag att man åker på förseningsavgifter även om man inte haft några löner men att man missat att skicka in 0 på deklarationerna.

Ett kreditupplysningsföretag ser din årslön så hur den är fördelad över året spelar ingen roll. Den bank du får lönebetalning till kanske ser ser annorlunda men det spelar ingen roll om du exempelvis ska ha ett lån.