Plocka ut lön "godtyckligt" från AB - ok?

Hej,

Har eget AB sen ett litet tag och tänkte plocka ut lön. Tänkte bara se om det är någon fara med att plocka ut lön lite som man vill – jag jobbar som konsult sporadiskt så det kan bli nån månad med liten/ingen inkomst i företaget och andra där jag fakturerar en hel del. Så länge man håller sig till total årslön under brytgränsen för statlig skatt, spelar det någon större roll om man plockar ut 0, 25000 eller 40000 kronor en viss månad?

Lever gott på utdelningar på kapital i övrigt så jobbar mest för att jag tycker det är roligt och intressant, så SGI, A kassa osv osv känns inte så relevant att ta hänsyn till.

1 gillning

Banken kanske föredrar en jämn lön?

Har inga lån och kommer inte att ha några framöver heller, är det någon annan anledning till att banken skulle bry sig om det dock?

Möjligen vid nya kreditkort eller höjning av nivå.
Jag kommer inte på annat just nu

1 gillning

Jag gör så att jag tar ut lön i slutet av året, alltså bara ser till att den är betalt till mig innan årsskiftet så det inte blir något krångel med vilket inkomstår den hamnar på. Se till då bara att det är rätt inställt med bolaget så att du enbart ska komma in med arbetsgivardeklaration (samt betalning av skatten) i januari och inte månadsvis eller liknande för då misstänker jag att man åker på förseningsavgifter även om man inte haft några löner men att man missat att skicka in 0 på deklarationerna.

Ett kreditupplysningsföretag ser din årslön så hur den är fördelad över året spelar ingen roll. Den bank du får lönebetalning till kanske ser ser annorlunda men det spelar ingen roll om du exempelvis ska ha ett lån.

Om du däremot deklarerar en väldigt låg eller ingen lön men tar utdelningar och framförallt har pengar i bolaget du kan ta ut som lön eller utdelning och du vill ha exempelvis ett bolån kan du hos en BRA bank prata med dem och så utgår de från din potentiella lön snarare än din deklarerade när de utgör hur stort lån / vilken ränta du kan få.

2 gillningar

När jag tog lön ur mitt AB brukade jag göra det i december när jag visste om jag råkat ha haft några extrainkomster under året, så att jag skulle få precis lagom hög lön under året. Det ledde aldrig till några problem med banker eller någon annan.

Undantag inträffade dock under pandemin, då arbetsgivaravgiften var lägre vissa månader upp till en viss summa, så då gällde det ju att plocka ut lön de månaderna.

Så det kan finnas fall då det spelar roll, men normalt spelar det ingen roll exakt vilken månad du tar ut lön.

Jag tänker att det här är en sån sak som man kan ringa Skatteverket (anonymt om man vill) och fråga.

Myndigheter börjar nu i mycket högre utsträckning inhämta uppgifter ifrån varandra. Så en annan myndighet kan tycka att du inte haft jobb en viss månad om du har haft 0 i lön.

När jag var aktiv konsult i mitt egna bolag, varierade jag lönen (= ibland avstod vissa månader) när jag inte hade uppdrag. Tänkte som du - skatten är ju årsvis.
Dock var allt regelmässigt under uppdrag vilket var större delen av tiden

När sen pandemin kom och man kunde söka stöd hos Tillväxtverket, så tog de in uppgifter upp t 3 år tillbaka. Hängde upp sig lite på någon sån löne-lös månad.
Men vaddå, vad har jag brutit mot liksom? Betalt skatt och moms som man ska.
(I slutänden dömde Förvaltningsrätten att Tillväxtverket fattat ett felaktigt beslut).

Men kontentan är: jag tror inte Skatteverket i sig tycker det är fel. Men en annan myndighet (som du har ngt ärende med) som tar in skatteuppgifter månadsvis från SKV kan ha en åsikt.

Men varför inte ringa Skatteverket?

Att man har 0 i lön enstaka månader struntar Skatteverket i. Skatten räknas ju på årsinkomst och inte månadsinkomst!

Säg att du exempelvis bedriver köttproduktion och levererar dina kalvar till slakt två gånger per år. Vid dessa tillfällen väljer du att lyfta lön. Inget konstigt med detta. Än så länge lever vi inte i Nordkorea.

För att ha rätt till omställningsstudiestöd behöver man efter lagändringen vid årsskiftet ha haft en månadsinkomst på minst 12,5% av inkomstbasbeloppet (10 075 kr under 2024) under minst 96 av de senaste 168 månaderna. Varav 12 av de senaste 24 månaderna innan man lämnar in ansökan. För tid innan 2019 gäller dock motsvarande tre inkomstbasbelopp per kalenderår, ex. 187 500 kr under 2018.

Om arbetsgivaren har kollektivavtal kan man tillsammans med det kompletterande studiestödet få bidrag och lån baserat på en månadsinkomst upp till ett inkomstbasbelopp, i år 80 600 kr under upp till 44 + 22 veckor 15 år senare. Totalt studiestöd per månad är max 72% vid en månadslön på 80 600 kr = 57 931 kr före skatt och begränsas inte av ev. kapitalinkomster.

Om löneuttagsfrekvensen är huggen som stucken känns det som att du begränsar dig i onödan.

3 gillningar