Plugga eller arbeta sig till kompetens?

Hörde på p3 att folk haft svårt att få det tillägget för att csn inte hänger med, men det är ju helt klart nånting jag måste ha för att få det att gå runt

Du tror inte att det är omställningsstödet du hört om? Jag har läst att det är lång väntetid när det gäller omställningsstödet, men tilläggslånet är något annat. När jag ansökte om tillägslån för 1,5 år sedan kom beskedet om beviljat tillägslån ca 3 v efter beskedet om beviljat CSN.

Om du sliter ut dina knän så du inte kan göra några som helst aktiviteter såsom leka med dina barn, barnbarn, åka skidor, sparka boll eller ens ta en promenad, då skulle du betala alla pengar du har för att få tillbaka fungerande knän…

Tänk på hälsan och tänk långsiktigt när det gäller pengarna.

2 gillningar

Jag hade behövt båda, men ska kolla möjligheten via facket

1 gillning

Så är det absolut, och därför jag söker arbetsledare, men drar jag ner på golvläggningen med 20% så gör det också skillnad förhoppningsvis, men det är inte optimalt

Ska på en intervju med ett stort företag som jag sagt till att jag ska söka en utbildning och behöver en praktikplats. Tror ni de går med på att utbilda mig själv så att jag kan skippa plugget utan kanske köra 3 månaders upplärningstid med lägre lön?

1 gillning

Ta inte extrajobbet som golvläggare.
Du är 29 och dina knän ska hålla i 60-90 år till. med normalt slitage är de flestas knän kassa vid 85. Dina knän är redan kassa. Du behöver ta vara på dom.

Gå på rehab och få lite hjälp med övningar för knäna. kostar enbart 100 per besök. Sen börjar du plugga och tar sedan arbetsledarrollen. Har du flyt kan du fortfarande läka dina knän.

3 gillningar

Har mycket kontakter inom hantverkarföretag i staden jag bor i, min känsla är att de flesta arbetsledare har arbetat sig dit genom att visa framfötterna som arbetare. Sedan går det ju bra att byta firma när du väl har erfarenheten.

Men har du arbetserfarenhet och sedan utbildar dig kan det kanske gå bra det med. Kan du inte ringa och kolla med några företag hur de tänker när de anställer?i

1 gillning

När jag har hamnat i liknande dilemma brukar jag försöka vända på tankarna. I ditt fall tänker jag att jag pluggar och får ut 15k från CSN. Nu erbjuder någon ett jobb där jag får en lön på 40k innan skatt, men det innebär också att jag garanterat kommer att få väldigt ont p.g.a. utslitna knän. Gissa om jag kommer att ta det jobbet?

Jag ser plugget som en genväg. Jag är övertygad att man kan ha vilket jobb som helst utan en lång flerårig utbildning (i stort sett……). Men plugget ger en god stabil grund att stå på och ger även en skjuts i rätt riktning på relativt kort tid!

Each to their own

Hej gänget, uppdatering här nu, jag tog jobbet, har från årsskiftet till nu fortsatt jobba som golvläggare, men från och med idag så går jag in på en arbetsledarroll, där jag i praktiken kommer jobba praktiskt kanske 5-10h i veckan om jag får mycket gjort. Jag känner att jag tagit helt rätt beslut och tror att jag inom ett år från nu helt har slutat slita på mina knän. :smiley: tack för alla tips och råd, det var ett tag i februari när chefen skjöt och skjöt på att ta tag i min nya roll, som jag önskade att jag hade pluggat istället, men nu är den igång och jag kommer ha bra förhandlingsläge inom ett år skulle jag säga, då hade jag fortfarande suttit i skolbänken annars :smiley:

3 gillningar