Plugga eller arbeta sig till kompetens?

Tjena, jag är 29 år och arbetar som golvläggare, nu är det som så att jag har problem med mina knän och känner att jag behöver byta bana. I samma veva så har jag blivit varslad och har bara jobb året ut. Jag har sökt en yh på 4 terminer där jag blir arbetsledare inom bygg och anläggning, har förmodligen fixat en praktikplats på en stor golvfirma också, chefen ska ringa upp mig imorgon. Men jag var också på en arbetsintervju idag där jag blev erbjuden en golvläggare/arbetsledartjänst uppdelat på ca 80/20% med förhoppning om att det kommer bli mer arbetsledning i framtiden.
Det hade underlättat väldigt mycket för familjens ekonomi om jag tagit jobbet, men samtidigt vet jag inte om jag får tillräcklig kompetens där för att kunna söka 100% arbetsledarroll senare.
Är det någon som gått igenom något liknande som kan ge några tips? Eller hur skulle ni göra? Ta arbete och bra lön ca 40k innan skatt, men slita på knäna ännu mer, eller sätta er i skolbänken och leva på ca 15k i csn?

1 gillning

Var rädd om kroppen… slit inte mer på knäna.

10 gillningar

Kan du inte göra lite både och, dvs. plugga och jobba extra som golvläggare medan du pluggar?

Är det inte brist på bra golvläggare? I så fall borde det väl gå att jobba timmar?

3 gillningar

Jo kan vara så, företaget jag fick jobberbjudande hos kunde tänka sig det, men då ska jag göra min praktik där och det känns företaget för litet för. Ska se vad det stora företaget säger imon på den frågan. Vad tror ni om att berätta om att jag fått ett jobberbjudande som arbetsledare och fråga om det finns nån möjlighet att få jobb där istället för praktik?

Ja samtidigt som ska jag plugga så är det ju nu i den stundande jobbkrisen som kommer nu med lågkonjunkturen

1 gillning

Såna utbildningar finns ju på distans. Kika det.