Plugga eller arbeta sig till kompetens?

Tjena, jag är 29 år och arbetar som golvläggare, nu är det som så att jag har problem med mina knän och känner att jag behöver byta bana. I samma veva så har jag blivit varslad och har bara jobb året ut. Jag har sökt en yh på 4 terminer där jag blir arbetsledare inom bygg och anläggning, har förmodligen fixat en praktikplats på en stor golvfirma också, chefen ska ringa upp mig imorgon. Men jag var också på en arbetsintervju idag där jag blev erbjuden en golvläggare/arbetsledartjänst uppdelat på ca 80/20% med förhoppning om att det kommer bli mer arbetsledning i framtiden.
Det hade underlättat väldigt mycket för familjens ekonomi om jag tagit jobbet, men samtidigt vet jag inte om jag får tillräcklig kompetens där för att kunna söka 100% arbetsledarroll senare.
Är det någon som gått igenom något liknande som kan ge några tips? Eller hur skulle ni göra? Ta arbete och bra lön ca 40k innan skatt, men slita på knäna ännu mer, eller sätta er i skolbänken och leva på ca 15k i csn?

1 gillning

Var rädd om kroppen… slit inte mer på knäna.

10 gillningar

Kan du inte göra lite både och, dvs. plugga och jobba extra som golvläggare medan du pluggar?

Är det inte brist på bra golvläggare? I så fall borde det väl gå att jobba timmar?

3 gillningar

Jo kan vara så, företaget jag fick jobberbjudande hos kunde tänka sig det, men då ska jag göra min praktik där och det känns företaget för litet för. Ska se vad det stora företaget säger imon på den frågan. Vad tror ni om att berätta om att jag fått ett jobberbjudande som arbetsledare och fråga om det finns nån möjlighet att få jobb där istället för praktik?

Ja samtidigt som ska jag plugga så är det ju nu i den stundande jobbkrisen som kommer nu med lågkonjunkturen

1 gillning

Såna utbildningar finns ju på distans. Kika det.
Jag har gått halva golvläggarutbildningen en gång i tiden. Var slut i knäna innan jag ens gått klart. Så förstår dig. Jag hade nog tagit tjänsten med 20% arbetsledning och visat fram fötterna och varit nyfiken på allt. Du har det ganska förspänt att arbetsleda saker du redan har massa års erfarenhet av.

Slit inte ut dig, det är du alldeles för ung för. Kolla omställningsstöd via fack och kollektivavtal, finns vissa rejält förmånliga villkor för karriärbyte.

Hej,

Tänk igenom vad du vill göra och bestäm ett mål. Om du funderar på att studera så skadar det inte att prata med en studie/yrkesvägledare. Kolla om du uppfyller kraven för omställningsstudiestöd. I bästa fall kan du få din utbildning betald.

Har du kollektivavtal så kan du få en typ av omställningsstöd om du blir av med jobbet pga arbetsbrist. Men det finns även omställningsstudiestöd som du kan få även om du inte blir uppsagd och då är kravet typ att du ska ha jobbat minst 8 år de senaste 14 åren på minst 60% och att utbildningen stärker sin ställning på arbetsmarknaden.

Den är merparten på distans, 1 dag skola, 2 dagar praktik/Lia, 2 dagar självstudier

Får kolla på det, ska ringa facket imon

Okej, det där hade jag noll koll på, får absolut kolla upp det, kan jag få betalda studier så är det inget att fundera på ens :smiley:

Tror inte du har nåt problem att hoppa på 80/20% grejen och kriga ett tag och hoppas du får arbetsledning heltid till slut. Med erfarenheten kan du ju utan problem åka ut och uppskatta tider för olika jobb och åtgång på material och liknande. Tänka dig in i jobben hur du själv skulle gjort osv. Klar fördel med egen erfarenhet.

Tack för input, sjukt svårt att veta hur man ska tänka… jag var helt inställd på att ta det jobbet tills jag fick ett mail nu ikväll om att den stora firman tyckte att jag var intressant och ville prata med mig. Nu är jag väldigt kluven, känner som du skriver att jag hade kunnat börja som arbetsledare imon och kunnat göra jobbet efter en introduktion på affärssystem osv. Men man ska ju få in en fot nånstans med och jag är orolig för om den här tjänsten kommer ge mig tillräcklig cred i andra företags ögon

Cred i andra företags ögon behöver du ju inte tänka på nu. Får du chansen att bli arbetsledare på ett ställe så är det väl prio på att göra dom nöjda och utvecklas och bli bra på det du ska göra ett bra tag.

1 gillning

Det företaget är lite för litet för att jag ska kunna jobba 100% som arbetsledare, hade behövts öka personalen med ca 50%

Har en bekant som är rörmokare och när knäna tog slut lyckades han få jobb som fastighetsskötare på ett större fastighetsbolag. Nu får han vara händig stående på fötterna och beställa den som ska stå på knä. Det krävde ingen tilläggsutbildning.

5 gillningar

Lös problemet för alla andra golvläggare och bli miljonär. Har ni sådana här? Vad får de för betyg mellan 1-5?

Jag antar att det gäller att vara i topptrim. Uppvärmd, smidig och vältränad. Är man kall och stel på morgonen så sträcker man ju sig direkt. Själv har jag löst många småkrämpor genom att bli mer aktiv med träningen och bli mer rörlig. Ffa höfterna påverkar korsryggen och alla lederna i benen.

Överväger du yh så kolla noga hur det gått för andra som pluggat där. Vid en utbildning jag övervägde hade bara 50% jobb ett år efter examen. Det var också extremt lågt tempo. Försök prata med de som kommer anställa dig efter utbildningen och se om de värderar den.

CSN har ett tilläggslån som man kan ta om man haft en visst inkomst året innan man studerar, ca 4500 kr extra i månaden. Om du har sommarlov mellan terminerna kanske du kan jobba då för att dryga ut kassan? Fast se till att hålla dig under fribeloppet för att få behålla ditt CSN.

Kan rekommendera det med. Fick det när jag pluggade

Tanken är ju superbra, men i praktiken så känns det som att i vårt yrke så skulle det kunna skada mattor och golv, och det blir längre ner till golv så det sliter mer på ryggen.
Mitt problem är att jag varit hockeymålvakt hela livet så knäna har slitits där med, så det blir lite kaka på kaka

1 gillning