PLUS allabolag eller Lysa?

Hej allihopa!
Tack för ett toppenforum vilket verkligen hjälpt mig att skala bort det mesta trams jag hade med mig angående att vara “smart” osv, vilket lett till att i princip allt jag sparar en global indexfond. Nu vill jag lägga till lite svenskt och vad jag förstår är just PLUS Allabolag det. Men även LYSA har ju 20% exponering mot Sverige + tillväxtmarknader och USA. Jag lägger 80% i min globala indexfond. Min gissning är att det är mer “säkert” att lägga de kvarvarande 20% i LYSA? Alternativt 10% i varje? Tankar? Andra tips vad jag kan/bör göra med mina 20%? Är ej intresserad av något som kräver att jag tar ställning oftare än säg, en gång om året.

Om jag förstår dig rätt. Att ha 80% Global fond och resterande 20% Lysa = skulle endast innebära 4% Sverige, 2% Tillväxtmarknader.

Jag skulle rekommendera 90% Global, 10% Plus allabolag.

Vill du ha tillväxtmarknader också kan du sänka global till 80% och köra 10% på Avanza emerging markets också. Men personligen tycker jag 90/10.

5 gillningar

Tack för input! Av någon anledning så tänkte jag inte på att 20% LYSA av totalen ändå blir en liten total % Sverige :smiley:

Jag har själv 90% i DNB Global Indeks S och 10% i PLUS Allabolag Sverige Index.

Utöver det har jag även LYSA 100% aktier bred, eftersom jag tycker deras Vanguard-indexfonder är riktigt bra.

1 gillning

De utgör väl mindre än 10% av totalen?

Vad menar du? Vilket är mindre än 10%

Andelen vanguard fonder hos lysa. Jag tyckte att det var ett lite märkligt argument för att spara på lysa om det var vanguard fonder som var fördelen med lysa.