Hej allihopa!
Tack för ett toppenforum vilket verkligen hjälpt mig att skala bort det mesta trams jag hade med mig angående att vara “smart” osv, vilket lett till att i princip allt jag sparar en global indexfond. Nu vill jag lägga till lite svenskt och vad jag förstår är just PLUS Allabolag det. Men även LYSA har ju 20% exponering mot Sverige + tillväxtmarknader och USA. Jag lägger 80% i min globala indexfond. Min gissning är att det är mer “säkert” att lägga de kvarvarande 20% i LYSA? Alternativt 10% i varje? Tankar? Andra tips vad jag kan/bör göra med mina 20%? Är ej intresserad av något som kräver att jag tar ställning oftare än säg, en gång om året.
Om jag förstår dig rätt. Att ha 80% Global fond och resterande 20% Lysa = skulle endast innebära 4% Sverige, 2% Tillväxtmarknader.
Jag skulle rekommendera 90% Global, 10% Plus allabolag.
Vill du ha tillväxtmarknader också kan du sänka global till 80% och köra 10% på Avanza emerging markets också. Men personligen tycker jag 90/10.
Tack för input! Av någon anledning så tänkte jag inte på att 20% LYSA av totalen ändå blir en liten total % Sverige ![]()
Jag har själv 90% i DNB Global Indeks S och 10% i PLUS Allabolag Sverige Index.
Utöver det har jag även LYSA 100% aktier bred, eftersom jag tycker deras Vanguard-indexfonder är riktigt bra.
De utgör väl mindre än 10% av totalen?
Vad menar du? Vilket är mindre än 10%
Andelen vanguard fonder hos lysa. Jag tyckte att det var ett lite märkligt argument för att spara på lysa om det var vanguard fonder som var fördelen med lysa.